VIA EPIA-M og X

From: Henrik Lund Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 09 Jul 2003 - 16:15:48 CEST

Date: Wed, 9 Jul 2003 16:15:48 +0200
Subject: VIA EPIA-M og X
From: Henrik Lund Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

Hejsa

Der er et par stykker der har spurgt til de VIA maskiner som jeg har
købt for nyligt.

De er baseret på VIA EPIA-M Nehemiah, med VIA C3 1GHz CPU'er og
jeg er godt tilfreds - prisen er ca. en trediedel af en laptop, og
størrelsen
passer mig fint til "transport" (Jeg købte hos www.techmade.dk prisen
var uden floppy og cd )

En af årsagerne til købet er at kabinettet kan holde til mere "abuse"
end
en laptop med skærm!
Kabinettet er: 63.5mm(H) x 273mm(D) x 295mm(B)

Jeg kan lave en OpenBSD 3.3 'make build' på ca. 100 minutter,
hvilket er fint nok til mig.

Grunden til at jeg skriver denne mail er for liiige at advare dem der
eventuelt
påtænker at købe en sådan maskine - og forventer at bruge alle
enhederne på den!

Jeg har installeret OpenBSD 3.3 - og det gik forrygende
ahrimanes installerede FreeBSD - det gik vist uden problemer

Men jeg har IKKE verificeret om lyd, tv-udgang osv. virker
under BSD!

Der er en dmesg af OpenBSD 3.3 GENERIC på:
http://www.kramse.dk/files/via/openbsd33-dmesg1.txt

men jeg blev nysgerrig og er derfor ved at hente og afprøve Xfree i
nyeste CVS - umiddelbart kunne X ikke starte

XFree86 Version 4.2.1 (for OpenBSD) / X Window System
(protocol Version 11, revision 0, vendor release 6600)
Release Date: 3 September 2002
XFree86 has found a valid card configuration.
Unfortunately the appropriate data has not been added to xf86PciInfo.h.
Please forward 'scanpci -v' output to XFree86 support team.

Der er diverse posts om at VIA skulle have nogle skod-binære
drivere til de mest brugte Linux distributioner, men desuden at
Xfree 4.3.0r3 eller deromkring har kildeteksten med til kortet.

Jeg sender mail senere med resultaterne.

Mvh

--
Henrik Lund Kramshøj, cand.scient, CISSP
e-mail: hlk@security6.net, tlf: 2026 6000