Re: VIA EPIA-M og X

From: Per Engelbrecht (none@per--xterm.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 12 Jul 2003 - 00:44:14 CEST

From: Per Engelbrecht <none@per--xterm.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@BSD-Dk.dk
Subject: Re: VIA EPIA-M og X
Date: Sat, 12 Jul 2003 00:44:14 +0200

Hej Henrik og alle andre.
Jeg har baade Open- og FreeBSD koerende som servere paa M-modellen
og den ~800 mhz baserede "lillebror". Alle med 512 mb ram og en 40 eller 60 GB
disk - ingen cd. Har ogsaa nogle korende med SuSE til Tomcat, James (apache
projekt) og lidt testmiljo/sandkasse.
Det er en fortrinlig LAMP server .. og NIS server .. og printserver .. og DNS
server .. og FTP/TFTP server .. og DHCP server - faktisk bruger jeg/vi dem
til alt, undtagen fil- og udviklingserver. Kortet har helt bestemt sine
begraensninger, men brugt rigtigt er det et meget imponerende kort. Tages
prisen med i betragtning, kan man kun blive i godt humoer.

De samme maskiner (Epia) bruger vi ogsaa som arbejdsstationer, men med diverse
linuxdistros paa. (firmapolitik) Windowsmaker, KDE og Gnome staar alle flot.
Jeg ved ikke mht X og lyd og mine BSD`er, da de som sagt koerer som servere,
men som arbejdsstation med SuSE, Mandrake (gys) og Slackware koerer "det
hele." Der er faktiskt imponerende god lyd i de maskiner !
X koeres med grafikkort sat som VESA. Med de sidste bios opdateringer (og
drivere) skulle bla grafikchippen kunne bruges direkte og ikke via VESA
framework.

VIA har vaeret alt for fokuseret paa win-boxe (gys) men er ved at faa oejnene
op for hele open source markedet. De har varslet et board med bios og drivere
direkte beregnet til (desvaerre kun endnu) Linux. Nogle har planer om at
bruge dem industrielt i fly, biler, mm. Vi vil inden laenge se meget mere
produceret til "vores verden" fra VIA.

Jeg har gennem C.Thiim faaet specielproduceret en intern 70W PSU med "rigtigt"
stroemstik til M-kortet (fraTaiwan). Vi faar inden laenge rigtig mange boards
hjem og til dem skal vi bruge lidt "overhead" rent stroemforsyningsmaessigt.
Standard med en 40 GB ATA100 disk, traekker kortet ~54W.
Med det lave stroemforbrug er der heller ikke nogen vaesentlig varmeudvikling.
Derfor har jeg forsoegt at koble den interne blaeser fra, hvilket den godt kan
(!) og nu uden nogen form for stoej - det betyder blandet andet at
printservere staar direkte ved siden af printerne i kontorene. Blaeseren til
CPU`en koerer dog stadig, men kan ikke hoeres uden for kabinettet.
Jeg vil loebende vende tilbage med nyt om bla mini-cluster, firewall/router,
proxy, postfix o.a. paa Open- og FreeBSD (og maaske SuSE og Slack)

mvh

/per
per@xterm.dk