Re: Homebanking og FreeBSD?

From: Michael Knudsen (none@e--molioner.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 05 Feb 2003 - 15:39:32 CET

Date: Wed, 5 Feb 2003 15:39:32 +0100
From: Michael Knudsen <none@e--molioner.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Homebanking og FreeBSD?

Jeg tillader mig lige at blande mig for en første gangs skyld.

Quoting Flemming Laugaard (flemming.laugaard@uni-c.dk):
> Jeg fik en email .... ikke krypteret, bare en email med en aftale
> om åbning af Internet delen, selfølgelig udfyldt med kontonr osv, brugernavn
> og kodeord. Kort efter modtagelsen, cirka 15 sekunder ;), var jeg i røret
> hos dem, med besked om at lukke adgangen NU! Samtidig lukkede jeg mine konti.

Det var da imponerende. Det er nu rart at se, at du tog konsekvensen af
deres inkompetence.

[snip af nøglekort]
> Ingen af de andre banker, så vidt jeg fandt ud af, bruger tredjeparts
> autentifikation. En stor mangel i mine øjne.

Min bank brugte indtil for knap et år siden dette (i mine øjne) ganske
fine system men valgte at skifte til et system lavet af BEC (det var
vist i forbindelse med et skifte til at bruge BEC som leverandør af
deres normale banksoftware), som umiddelbart virker dårligere en det
tidligere. For det første skal man slæbe en nøglefil med rundt
(heldigvis har jeg en USB-nøglering til den slags), for det andet er det
nu kun Internet Explorer, der er understøttet. Sidstnævnte begrunder de
med `for store forskelle mellem Netscape og IE', men da de benytter HTML
og Java, ser jeg intet legitimt argument for dette. Det er formodentlig
bare den sædvanlige inkompetence mht. standarder, der er på spil.

Rent sikkersmæssigt må det vel siges, at et system med nøglekort er på
højde med et system med nøglefiler? Jeg er næsten fristet til at mene,
at det er bedre, da man fysisk skal have fat i mig for at få i
nøglekortet, hvorimod man kan `nøjes' med at bryde ind i min computer
for at få min nøglefil. Jeg vil nok bemærke et overfald eller et tyveri
af min pung, men elektronisk tyveri af min nøglefil er chancen for at
opdage væsentligt mindre, vil jeg mene.

Har jeg overset noget i overvejelserne af dette?

Mvh. Michael.

--
`Yeah, right,' said the sergeant uncertainly. `But all this business
about kings and lords, it's against basic human dignity. We're all born