Re: Linux reliability test - nogle kommentarer?

From: Jesper Louis Andersen (none@jlouis--mongers.org.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 28 Dec 2003 - 01:40:56 CET

From: "Jesper Louis Andersen" <none@jlouis--mongers.org.lh.bsd-dk.dk>
Date: Sun, 28 Dec 2003 01:40:56 +0100
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Linux reliability test - nogle kommentarer?

Quoting Claus Guttesen (cguttesen@yahoo.dk):

> Da den var sat op, og vi testede den, var den - målt
> pr. megahertz - bedre end vores nuværende Xeon. Men
> når den hurtigste Xeon vi har, er på 3 Ghz, og
> power'en er på 1,2 Ghz, nytter det ikke, at power4+
> har det i hovedet, som Xeon'en har i benene.

Ovenstaaende goer sig gaeldende for stort set alle RISC
cpuer af den gamle klasse i dag. Den eneste der tilnaermelsesvist
kan foelge med er Alpha og de har det haardt i dag fordi der ikke er
udviklet paa dem i flere aar og deres udviklingsteams arbejder for
(surprise) AMD og Intel. Om du tager en Power4, en Sparc64 (v9),
en HPPA eller lignende vil du nok ikke se dem slaa en P4 Xeon.

Det, der kan faa dem til at performe, er hvis man har en virkeligt
god compiler der forstaar at udnytte chippen optimalt. Jeg kender ikke
til SUSE linux her i forhold til hvad de bruger. Men - det er klart
et krav med en chip saa avanceret som Power4.

> Database-afvikling er nok et område, hvor den yder
> bedre end på web-baserede programmer.

Jeg ville umiddelbart formode at den kunne outperforme naar du rammer
i386-arkitekturens 4GB memorygraense. En 64bit chip vil her nok
flat-adressere et stoerre omraade (mellem en 40 og 48 bit vil jeg
gaette paa) og derved ikke skulle udnytte PAE eller andre hacks for
at opnaa adgang til de oevre dele af hukommelsen. Dog er det ikke
sikkert, for P4 Xeon _er_ en meget hurtig chip.

Dertil kommer at Power4 kan SMP-skalere i den slemme ende, men hvis
det skal give noget skal man enten have et Operativsystem med
Fine Grained locking paa datastruktursniveau og en scheduler
der fatter CPU-affinitet (FreeBSD :P), noget helt andet eller et
job der ikke er afhaengigt af kernen og laasning i denne. Der er
dog ikke nogen der siger at Fine Grained Locking er
''the one solution'' til problemet med skalering.
[1] Bemaerker et problem man kan loebe ind i naar man forsoeger
at lave det.

Prisen taget i betragtning, der er Power4 og venner oppe i en helt
anden prisklasse end det man ser ved P4 Xeon. Men eksempeltvist blev
der valgt G5 til [2], der saadan set er en nedroslet Powerchip da
det kunne betale pris-performancemaessigt. En anden faktor naar ting
bliver saa store er varmeudviklingen og der klarer AMD og Intel sig
ikke forbandet godt endnu.

[1] SMP scaling considered harmful
          http://www.kanga.nu/~claw/docs/smp.pdf
[2] http://computing.vt.edu/research_computing/terascale/