Re: Linux reliability test - nogle kommentarer?

From: Henrik Lund Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 28 Dec 2003 - 12:44:43 CET

Date: Sun, 28 Dec 2003 12:44:43 +0100
Subject: Re: Linux reliability test - nogle kommentarer?
From: Henrik Lund Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

On søndag, dec 28, 2003, at 01:40 Europe/Copenhagen, Jesper Louis
Andersen wrote:

> ... en del slettet ...

> Dertil kommer at Power4 kan SMP-skalere i den slemme ende, men hvis
> det skal give noget skal man enten have et Operativsystem med
> Fine Grained locking paa datastruktursniveau og en scheduler
> der fatter CPU-affinitet (FreeBSD :P), noget helt andet eller et
> job der ikke er afhaengigt af kernen og laasning i denne. Der er
> dog ikke nogen der siger at Fine Grained Locking er
> ''the one solution'' til problemet med skalering.
> [1] Bemaerker et problem man kan loebe ind i naar man forsoeger
> at lave det.
Hey Jesper og folkens

Når du nu siger det kommer jeg som tidligere AIX konsulent til at
tænke på AIX. IBM har i AIX gennem en del år haft SMP systemer og
kommandoer til at binde processer til bestemte CPUer og den slags.

IBM har også nogle gode muligheder for at bygge SMP systemer
med et pænt antal processorer.

AIX har så fået implementeret "ideer" der minder om de gamle
mainframe dage hvor man kan partitionere en maskine - opdele
den i mindre klumper.

Hvis man ikke vil lave partitionering er der også mulighed for at bruge
en Workload Manager WLM hvor man kan sætte grænser for programmer
således at en løbsk process ikke æder hele maskinen.

Det er en god ide da det vil være surt at se et 32-processor system dø
på ingenting.

Fra www.redbooks.ibm.com, SG25-5977
WLM gives the system administrator the ability to create different
classes of
service for jobs and to specify attributes for those classes. These
attributes
specify minimum and maximum amounts of CPU, physical memory, and disk
I/O throughput to be allocated to a class. WLM then classifies jobs
automatically to classes using class assignment rules provided by a
system
administrator. These assignment rules are based on the values of a set
of
attributes of a process. The system administrator or a privileged user
can
also manually assign jobs to classes, thereby overriding the automatic
assignment.

Det er nice :)

Godt nytår

Henrik

--
Henrik Lund Kramshøj, cand.scient, CISSP
e-mail: hlk@security6.net, tlf: 2026 6000