Re: vesa/vga fb ved boot

From: Morten Liebach (none@m--mongers.org.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 10 Dec 2003 - 09:51:26 CET

Date: Wed, 10 Dec 2003 09:51:26 +0100
From: Morten Liebach <none@m--mongers.org.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: vesa/vga fb ved boot

On 2003-12-10 02:01:57 +0100, Miklos wrote:
> Jeg sidder og roder med en FreeBSD 5.1-RELEASE på min laptop og er stødt
> ind i et problem jeg ikke kan løse.
>
> Mit ønske er, at når jeg ikke er i X, at min konsol er i en opløsning på
> 1280x800 og et passende antal linier/kolonner.
>
> Jeg har kigget man siderne på vidcontrol og vga igennem, men kan
> simpelthen ikke finde ud af det. Google har heller ikke været den store
> hjælp, da det enten er på spansk eller omhandler Xfree.
>
> kldload vesa eller options vesa virker fint og genkender mit grafikkort,
> og vidcontrol -i mode er temlig lang efter vesa modulet er loadet, dog
> [...]

En usædvanlig opløsning, men hvad. Fra vidcontrol(1):

   Video Mode Support
     Note that not all modes listed above may be supported by the video hard-
     ware. You can verify which mode is supported by the video hardware,
     using the -i mode option.

Det fortolker jeg som at 'vidcontrol -i mode' vil vise dig alle de video
modes der er mulige med din videohardware, og hvis 1280x800 ikke vises i
det output er det fordi det ikke er muligt.

Der er iøvrigt ikke nogetsteds nævnt nogen højere opløsning end
VESA_800x600 i vidcontrol(1).

                                 Morten

--
         Morten Liebach <none@m--mongers.org.lh.bsd-dk.dk> - http://m.mongers.org/