vesa/vga fb ved boot

From: Miklos (none@miklos--microsux.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 10 Dec 2003 - 02:01:57 CET

Date: Wed, 10 Dec 2003 02:01:57 +0100
From: Miklos <none@miklos--microsux.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: vesa/vga fb ved boot

Jeg sidder og roder med en FreeBSD 5.1-RELEASE på min laptop og er stødt
ind i et problem jeg ikke kan løse.

Mit ønske er, at når jeg ikke er i X, at min konsol er i en opløsning på
1280x800 og et passende antal linier/kolonner.

Jeg har kigget man siderne på vidcontrol og vga igennem, men kan
simpelthen ikke finde ud af det. Google har heller ikke været den store
hjælp, da det enten er på spansk eller omhandler Xfree.

kldload vesa eller options vesa virker fint og genkender mit grafikkort,
og vidcontrol -i mode er temlig lang efter vesa modulet er loadet, dog
er der ikke en 1280x800 opløsning listet.

Er der en på listen der har rodet med dette, og evt. også med en
widescreen opløsning, der kan hjælpe mig i den rigtige retning?

Mvh,
Mikkel "Miklos" Georgsen