Postfix m/ mysql på FreeBSD

From: Niels Wahlgreen Kristiansen (none@nwk--scandius.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 10 Dec 2003 - 09:37:42 CET

Subject: Postfix m/ mysql på FreeBSD
Date: Wed, 10 Dec 2003 09:37:42 +0100
From: "Niels Wahlgreen Kristiansen" <none@nwk--scandius.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>

Hej alle sammen.

Jeg er den lykkelige ejer af en FreeBSD server som blandt andet bruges til mail.

Som den er sat op nu, bruger jeg en mysql database til at rumme oplysninger om domæner, forwards, mailboxes osv. Det fungerer fint når serveren skal håndtere mail til domæner, ved at der i transport tabellen blandt andet er et felt med domænenavnet, og et tilhørende med indholdet virtual:.

Mit problem opstår når jeg vil have mail til at blive sendt videre til en anden server, dvs en slags mx-backup funktion, hvor mail passerer igennem spamfilter osv. På FreeBSD serveren inden det sendes videre til den endelige mailserver. Jeg er kommet frem til at det passende format er smtp:[ipadresse på destinationsserver] men med den syntaks modtager jeg en besked om at der er fejl i transport.cf hver gang jeg modtager en mail til domænet, og mailen sendes ikke videre.

Jeg har googlet efter en løsning, og alle de eksempler jeg kan finde, hvor mysql bruges, nævnes der kun eksempler af typen virtual:, så smtp: syntaksen har jeg gættet mig til ud fra den syntaks som jeg kunne finde til en almindelig transport fil. Er der nogen som har et hint til hvordan syntaksen rigtigt skal se ud?

Kan det skyldes at jeg bruger FreeBSD 4.6.2-RELEASE-p2 og en postfix som er lidt over ét år gammel(hvordan ser jeg præcis hvilken version?)

Med venlig hilsen / Best regards

Niels