Re: Software RAID

From: Phil Regnauld (none@regnauld--starBSD.org.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 21 Aug 2003 - 13:27:42 CEST

Date: Thu, 21 Aug 2003 13:27:42 +0200
From: Phil Regnauld <none@regnauld--starBSD.org.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Software RAID

Sven Esbjerg

> Nej!

        Jo, men kun RAID1.
        Der er patches, men ikke i base distributionen (til Vinum).
        Det kan man også med RAIDFRAME.

> Desuden er der ingen andre end mig der kan finde ud at at
> bruge systemet hvilket udgør end lidt for stor risiko. Jeg har ikke mistet
> data og oppetiderne er blevet holdt, meen...

        Vi kører men mange servere med Vinum i prod. Jeg tør ikke bruge Vinum's
        RAID5 -- vi har RaidFrame til det som fungerer udemærket i 4.x.

        Vinum's recovery procedure ligner en korstog igennem en minefelt:
        har man kortet over området, går det ok. Glemmer man at kigge på
        kortet: boom, aka kernel panic.

        I dag vil jeg anbefale CCD til SCSI mirroring, og ATA driveren's
        indbygget RAID support (man atacontrol) til ATA diske.

> De par tusind kroner en hardware RAID controller koster er givet rigtig godt
> ud. Hvis man ikke har helt vilde performance krav kan man fint bruge en 3Ware
> controller og IDE diske.

        Hvis man husker lige at købe to. Det er ret dumt at finde sig
        med en død RAID kontroller og ikke noget til at læse data fra diskerne.

> Jeg vil altså helt klart anbefale hardware løsningen. Og det er også i det
> tilfælde hvor det ville betyde at jeg fik mindre Cola ;)

        Det kommer lidt an på applikationen...

> Sidste bemærkning. Hvis du har data kært så lad være med at bruge andet end
> RAID 0 og 1 med vinum.

        God idé :)