Re: Software RAID

From: Erwin Lansing (none@erwin--lansing.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 23 Aug 2003 - 10:58:56 CEST

Date: Sat, 23 Aug 2003 10:58:56 +0200
From: Erwin Lansing <none@erwin--lansing.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Software RAID

On Thu, Aug 21, 2003 at 01:27:42PM +0200, Phil Regnauld wrote:

> Vi kører men mange servere med Vinum i prod. Jeg tør ikke bruge Vinum's
> RAID5 -- vi har RaidFrame til det som fungerer udemærket i 4.x.

Vi har både RAID1 og RAID5 i produktion uden de store problemer,
både på 4.x og 5.x

> Vinum's recovery procedure ligner en korstog igennem en minefelt:
> har man kortet over området, går det ok. Glemmer man at kigge på
> kortet: boom, aka kernel panic.

Der er ingen problemer når man følger dokumentationen, og hvis man
ikke gør så er man da også selv om det :)

> I dag vil jeg anbefale CCD til SCSI mirroring, og ATA driveren's
> indbygget RAID support (man atacontrol) til ATA diske.

atacontrol(8) har jeg prøvet een gang, og det var også sidste gang
jeg rører ved det. Det var fint at få oprettet et RAID1,
installeret ting på det men recovery var det sjoveste jeg nogensinde
har oplevet. Det var umuligt at boote med den degradede disk i. Selv fra
installationsmedier. Selv efter der var installeret en NetBSD på den,
kunne jeg ikke boote når jeg sat den disk i. Så snart disken blev
opdaget i boot *klaboom* panic. Heller ikke single user mode. Den slags
gør virkelig ondt i foden :(

Det eneste der altid "bare" virker er noget ordentlig hardware-RAID.
Hvis ens data er vigtig, så er det også prisen værd af nogle
SCSI-diske og en controller. Jeg har aldrig oplevet problemer med
hverken Adaptec eller LSI.

--
Erwin Lansing      (,-.`._,'(       |\`-/|    erwin@lansing.dk