Re: Software RAID

From: Sven Esbjerg (none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 11 Aug 2003 - 12:48:59 CEST

Date: Mon, 11 Aug 2003 12:48:59 +0200
From: Sven Esbjerg <none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Software RAID

On Mon, Aug 04, 2003 at 06:05:38PM +0200, Niels Wahlgreen Kristiansen wrote:
> Mit første spørgsmål er: Kan man boote fra en disk med vinum hhv. ccd?

Nej!

Jeg vil godt lige komme med en kommentar. Jeg har gennem noget tid brugt
vinum på en produktionsserver. Det har været RAID-1 med et hjemmestrikket
system der sikrede at jeg kunne boote fra begge diske og at / også blev
spejlet. Kort sagt har det været noget bøvl. De 2 gange hvor en disk er stået
af har jeg manuelt måtte sidde bøvle med vinum for at få det til at makke ret
med den nye disk. Desuden er der ingen andre end mig der kan finde ud at at
bruge systemet hvilket udgør end lidt for stor risiko. Jeg har ikke mistet
data og oppetiderne er blevet holdt, meen...
De par tusind kroner en hardware RAID controller koster er givet rigtig godt
ud. Hvis man ikke har helt vilde performance krav kan man fint bruge en 3Ware
controller og IDE diske.
Jeg vil altså helt klart anbefale hardware løsningen. Og det er også i det
tilfælde hvor det ville betyde at jeg fik mindre Cola ;)

Sidste bemærkning. Hvis du har data kært så lad være med at bruge andet end
RAID 0 og 1 med vinum.

Mvh.
Sven

--