Software RAID

From: Niels Wahlgreen Kristiansen (none@nwk--scandius.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 04 Aug 2003 - 18:05:38 CEST

Subject: Software RAID
Date: Mon, 4 Aug 2003 18:05:38 +0200
From: "Niels Wahlgreen Kristiansen" <none@nwk--scandius.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>

Hej

Jeg skal i løbet af denne uge installere en server med FreeBSD, som jeg skal afprøve nogen forskellige ting på.

En af tingene, er at serveren har 4 x 4GB SCSI diske og 1 X 9GB SCSI disk, på en adaptec SCSI controller uden RAID. Jeg vil gerne have diskene til at køre i et software RAID, da en hardware RAID controller er alt for dyr til mit "budget":).

Jeg har set i handbook og fundet frem til vinum og ccd, og selve principperne bag disse to muligheder står nogenlunde klart for mig, men hvordan man får dem til at fungere i praksis er stadigtvæk lidt af en gåde for mig. Jeg har forestillet mig at bruge de 4 x 4GB diske i et RAID-5 med 3 x data + 1 x paritet. Derudover vil jeg bruge 9GB disken uden RAID, til en partition med mindre vigtige ting.

Mit første spørgsmål er: Kan man boote fra en disk med vinum hhv. ccd?

Hvis ja: Hvordan får man dette sat op? Er det noget som kan konfigureres efter selve installationen, eller skal det gøres inden installation, og hvordan?

Hvis nej: Findes der andre muligheder?

Jeg har tænkt mig at installere 5.1-RELEASE, Apache, PHP, mysql, mydns, postfix og pureftpd og courier-imap.

Med venlig hilsen

Niels