Re: Software RAID

From: Ole Moller (none@olm--cybercity.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 05 Aug 2003 - 09:35:53 CEST

Date: Tue, 05 Aug 2003 09:35:53 +0200
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
From: Ole Moller <none@olm--cybercity.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: Software RAID

At 18:05 04-08-2003, you wrote:
>Jeg har set i handbook og fundet frem til vinum og ccd, og selve
>principperne bag disse to muligheder står nogenlunde klart for mig, men
>hvordan man får dem til at fungere i praksis er stadigtvæk lidt af en gåde
>for mig. Jeg har forestillet mig at bruge de 4 x 4GB diske i et RAID-5 med
>3 x data + 1 x paritet. Derudover vil jeg bruge 9GB disken uden RAID, til
>en partition med mindre vigtige ting.

Jeg har ingen erfaring med vinum, men har brugt ccd flere gange og er
rimelig begejstret. Dog skal du være opmærksom på at ccd er enten spejling
eller striping og altså ikke RAID5. Jeg har selv med held benyttet striping
hvor diskio er vigtig og data mindre vigtige (fx newsserver). Desuden har
jeg haft sat et mirror op hvor den ene disk efterfølgende crashede, det var
blot at rette ccd-configurationen og køre vidre på den virkende disk mens
jeg ventede på en bytter. Så kopierede jeg blot det ene rawdevice over i
det andet og konfigurerede tilbage (om det er den helt rigtige
fremgangsmåde ved jeg ikke men det virkede fuldstændig problemfrit).

ccd er forholdvis let at sætte op (frit efter hukommelsen):
Tilføj i kernen:
pseudo-device ccd 4 #Concatenated disk driver

MAKEDEV ccd0

dd if=/dev/zero of=/dev/rda0 bs=1k count=1
disklabel -Brw da0 auto

lav en /etc/ccd.conf ala (CCDF_UNIFORM hvis diskene er ens, tilføj
CCDF_MIRROR hvis du vil spejle istedet for stripe)
# ccd ileave flags component devices
ccd0 128 CCDF_UNIFORM /dev/da0c /dev/da1c /dev/da2c /dev/da3c

ccdconfig -C -f /etc/ccd.conf
disklabel -w -r ccd0c auto
newfs [div options] /dev/ccd0c

>Mit første spørgsmål er: Kan man boote fra en disk med vinum hhv. ccd?

Man kan ikke boote fra ccd.

>Hvis nej: Findes der andre muligheder?

Umiddelbart tror jeg vinum er det du skal kigge på.

/Ole

--
Ole Møller olm@cybercity.dk, Sysadm CyberCity Internet