Trafik og ipfw

From: Morten Winther (none@mw--mwi.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 08 Aug 2003 - 23:54:23 CEST

From: "Morten Winther" <none@mw--mwi.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Trafik og ipfw
Date: Fri, 8 Aug 2003 23:54:23 +0200

Hej

Jeg er ved at opstille en server hos jay.net hvor der betales for
trafik-brug. Da vi er 2 der deler netstikket, vil vi jo gerne vide hvem der
bruger hvad.

Jay.net tager 300/måned pr gruppe der skal laves trafik for. Det virker jo
lidt dyrt, så jeg ville gerne selv lave lidt statistik.

Jeg vil gerne have det helt præcist og der for er apache log osv ikke nok.
Jeg har læst her på listen at ipfw kan være en mulighed. Nogen der har
prøvet dette i kombination med et cronjob? Nogen der har et script? Hvad er
der ellers af andre muligheder?

En anden ting er at der jo er stor forskel på national og international
trafik med hensyn til prisen. Hvis jeg gerne vil lukke for den "dyre" trafik
til nogle af de "sjove sider" kan det så gøres i praksis, når nu
peeringslisten er på godt 3000 linier. Eller vil ipfw gå helt kold i det? I
manualen står der at det tager godt 1 ms per regel, hvilket jo tyder på at
det er umuligt.

Håber der er nogen der følger med på listen på trods af sommervarmen.

/ morten