dhclient & resolver

From: Lars Thegler (none@lars--thegler.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 21 Apr 2003 - 00:33:34 CEST

Date: Mon, 21 Apr 2003 00:33:34 +0200
From: Lars Thegler <none@lars--thegler.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: dhclient & resolver

Hej allesammen,

Jeg har en drøm...

Når nu min box herhjemme booter, får den en IP-addresse tildelt via
DHCP. Jeg har i forvejen fortalt hvilket hostnavn jeg ønsker den skal
have, via /etc/rc.conf.

Min drøm er nu, at jeg kan kalde gethostbyname(<hostname>) og få fat i
den IP-addresse jeg fik tildelt.

Men gethostbyname() er jo et interface til resolveren, og resolveren
kender jo kun /etc/hosts eller DNS. dhclient roder jo godt nok i
/etc/resolv.conf, men kun mht nameserver-konfiguration...

Jeg læser i dhclient.conf(5) man-siden at der er noget eksperimentel
dynamisk DNS-server-update-hejs, men jeg kører jo netop ikke nogen
DNS-server, kun en lille lokal resolver.

Et et lille hack i /sbin/dhclient-script kunne måske opdatere /etc/hosts
med mit hostname og den tildelte IP-addresse, men er det den optimale
løsning? Kommentarer udbedes gerne - jeg kan umuligt være den først her
i verden, der har haft denne drøm...

/Lars