RE: UFS spørgsmål

From: Jimmy Selgen Nielsen (none@JSN--telital.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 12 Sep 2002 - 13:53:24 CEST

Subject: RE: UFS spørgsmål
Date: Thu, 12 Sep 2002 13:53:24 +0200
From: "Jimmy Selgen Nielsen" <none@JSN--telital.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>

Well.. ext3 er jo bagud kompatibelt, så hvis ext2 har nogle design flaws',
så vil de da helt sikker skinne igennem til ext3.
>Det eneste journaliserede filsystem der findes til BSD er lfs, og det
>virker vist kun på NetBSD. Til UFS (FFS på OpenBSD) bør du bruge
>softupdates, det er meget godt, men noget helt andet end journalisering.
Jeg har skam enablet softupdates ;)

>Det kunne godt lyde til at det er disken der sætter begrænsningerne, ja.
>CPU model/hastighed samt RAM mængde etc. ville det også være rart at
>vide lidt om. Det ville være rart at kende den specifikke IDE
>controller model, også, der er nogle modeller der ikke virker 100% som
>ATA-245 eller hvad det nu hedder nu til dags. :)

Gerne ..
Athlon 900 thunderbird, 384 mb. PC133 SDRam ,
Asus A7V board (VIA KT133 chipsæt, Promise Ultra ATA100),
Maxtor D740X-L 60 Gb. 7200 rpm ATA100 disk,
Adaptec AHA2940 (kun til DDS streamer)
2 x Intel Ethernet Express Pro 10/100

>Det skal lige siges at på min X20 laptop kan jeg downloade med næste
>40kb/sek, som er det hurtigste linien kan klare, uden problemer. Det er
>med OpenBSD current, og der bruger jeg bare softupdates.

Jeg kan skam også sagtens downloade ;) .. problemet er når load stiger til 2
eller derover, så begynder min net perfomance at falde. Jeg ved ikke hvordan
ipfilter er implementeret i FreeBSD, men iptables i linux kører jo i kernen,
så ved netværks traffik bliver evt. disk intensive user space processer vel
også preempted, og pakken bliver behandlet.

>Min ekspertise er OpenBSD, så mere specifik FreeBSD tuning kan jeg ikke
>hjælpe dig med, det kan flertallet på denne liste til gengæld nok.
Jeg takker mange gange alligevel ;) .. jeg blev da noget klogere ;)

Jimmy