UFS spørgsmål

From: Jimmy Selgen Nielsen (none@JSN--telital.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 12 Sep 2002 - 10:56:36 CEST

Subject: UFS spørgsmål
Date: Thu, 12 Sep 2002 10:56:36 +0200
From: "Jimmy Selgen Nielsen" <none@JSN--telital.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>

Hejsa..7

Jeg påtænker at skifte min Linux server ud med en FreeBSD,
men jeg har lige et par spørgsmål ang. UFS vs. Ext3.

Jeg antager at ren rå CPU ydelse er nogenlunde den samme som Linux, så min største bekymring er Disk I/O.
Jeg ved godt at optimalt skulle FreeBSD have sin egen disk, og så en "slave"
disk til det hårde arbejde, men det har der altså ikke været råd til
endnu ;)

Disken er en 60 gb. ATA100 disk, med en 5 gb. System partition, og en 55 gb.
data partition mouted på /home.

Er UFS journaliserende ?
Hvordan er Performance/Sikkerhed på UFS vs. Ext3 ?

Råd om UFS high perfomance tuning.

Jeg har i forvejen enabled ATA Write Cache, og sat vfs.vmiodirenable=1, samt
sat async,noatime i /etc/fstab. Samt de fleste af de ændriger der foreslås
her http://www.samag.com/documents/s=1147/sam0108q/0108q.htm

hmm.. det var vist det.. lidt rodet, men i finder nok ud af det ;)

Jimmy