Re: UFS spørgsmå

From: Morten Liebach (none@m--mongers.org.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 12 Sep 2002 - 12:24:02 CEST

From: "Morten Liebach" <none@m--mongers.org.lh.bsd-dk.dk>
Date: Thu, 12 Sep 2002 12:24:02 +0200
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: UFS spørgsmå

On 2002-09-12 10:56:36 +0200, Jimmy Selgen Nielsen wrote:
> Jeg påtænker at skifte min Linux server ud med en FreeBSD,
> men jeg har lige et par spørgsmål ang. UFS vs. Ext3.

God ide.

> Jeg antager at ren rå CPU ydelse er nogenlunde den samme som Linux, så
> min største bekymring er Disk I/O.
> Jeg ved godt at optimalt skulle FreeBSD have sin egen disk, og så en "slave"
> disk til det hårde arbejde, men det har der altså ikke været råd til
> endnu ;)
>
> Disken er en 60 gb. ATA100 disk, med en 5 gb. System partition, og en 55 gb.
> data partition mouted på /home.
>
> Er UFS journaliserende ?

Nej. Det er ikke nødvendigt.
Se
http://www.usenix.org/publications/library/proceedings/usenix2000/general/full_papers/seltzer/seltzer.pdf
for en lidt bedaget men meget detaljeret diskussion af det.

> Hvordan er Performance/Sikkerhed på UFS vs. Ext3 ?

UFS er normalt en meget god balance mellem sikkerhed og ydelse.

> Råd om UFS high perfomance tuning.
>
> Jeg har i forvejen enabled ATA Write Cache, og sat vfs.vmiodirenable=1, samt
> sat async,noatime i /etc/fstab. Samt de fleste af de ændriger der foreslås
> her http://www.samag.com/documents/s=1147/sam0108q/0108q.htm

Det er en benchmarketing artikel, derfor næsten løgn per definition.
Den er også omkring et år gammel ser det ud til. Det er dårligt at
rådføre sig med den slags.

async er næsten altid en dårlig ide, noatime kan hjælpe på nogen ting.
Jeg bruger sync på min / partition, resten er mounted normalt.

mount(8) og referencer vil gøre dig klogere, i modsætning til Linux er
BSD mansider brugbare. FreeBSD har også en handbook der tit er god.

Noget der ikke er helt klart er: har du brug for alt det tuning? Har
maskinen svært ved at følge med? Des mere du tuner filsystemet, des
mindre sikkert bliver det, som tommelfingerregel.

Med venlig hilsen
                                 Morten

--
         Morten Liebach <none@m--mongers.org.lh.bsd-dk.dk> -- http://m.mongers.org/