Re: Re[2]: OSS i det offentlige (fwd)

From: Sven Esbjerg (none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 11 Oct 2002 - 12:05:21 CEST

Date: Fri, 11 Oct 2002 12:05:21 +0200
From: Sven Esbjerg <none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Re[2]: OSS i det offentlige (fwd)

On Thu, Oct 10, 2002 at 11:44:37PM +0200, Claus Guttesen wrote:
> Hvis du er administrator for en stor virksomhed, og
> skal rulle et OS ud på 500 eller flere maskiner, så må
> du gudødme have et administrationsværktøj, hvor du fra
> et centralt sted, kan styre disse (med hård hånd). Og
> nu må I korrigere mig hvis jeg tager fejl, men så vidt
> jeg er orienteret, så findes der ikke særlig mange
> værktøjer som skalérer særlig godt. Ét af dem som gør
> det, er Novell's ZENWorks, som i mange år har vist sig
> at kunne takle denne slags opgaver med UG+.
>
> Jeg kender pt. ingen lignende værktøjer som kan styre
> hverken *BSD eller Linux/SUN/IRIX osv. i samme grad
> [...]

Du skal lære at tænke anderledes. Applikationer ligger ikke på de steder
hvor medarbejderen logger ind, men på en central server (eller flere). Disse
kan så eksporteres via NFS/AFS eller andet. Derfor kan du nøjes med fx. at
have Gimp på en server og konfigurere den her. Ikke noget med 200
arbejdstationer. Brug i stedet tynde klienter. Jeg ved godt at folk gerne
vil snakke OpenSource, men når det gælder tynde klienter er det stadig
svært. På trods af problemer med Solaris synes jeg stadig at Suns små Sun
Ray klienter er det bedste bud på tynde klienter. Koblet med BSD/Linux
servere bagved er det uovertruffent nemt set fra en administrators
synspunkt.

Hvis du virkelig gerne vil bruge PC'ere helt ude ved brugeren så kan du fx.
spørge Per Marker fra anc.dk om hvordan man gør det. Han har sat KU-Fysik's
maskinerner op. Det er linux distribueret via nettet om natten til en flok
ens Compaq maskiner. Det virker! og det er nemt.

Så min påstand er at de fleste administratorer er for vant til klik -
install - klik - klik i stedet for at sige: vi konfigurationsfil og derefter
køre en kommando. Det er lige let - for den der er vant til det.

Sven - der administrerer Windows, Linux, Solaris, FreeBSD og OpenBSD.

--
 Fight Internet Censorship! http://www.eff.org