Re: Re[2]: OSS i det offentlige (fwd)

From: Claus Guttesen (none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 10 Oct 2002 - 23:44:37 CEST

Date: Thu, 10 Oct 2002 23:44:37 +0200 (CEST)
From: Claus Guttesen <none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: Re[2]: OSS i det offentlige (fwd)
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

Hej.

Jeg tror at debatten får en indsprøjtning, når der i
TV-avisen rappoertes at det offentlige må spare mange
penge, må indskrænke osv.

Men det bliver for ensidigt når vi så vil på banen og
siger, brug Open Source! Hvorfor det, lyder
spørgsmålet. Fordi det er gratis, så sparer du mange
penge, og fordi det er godt, stabilt, kræver få
ressourcer, få sikkerhedshul, listen er lang. Men det
er ikke godt nok, at vi føler Open Source er bedre.

Hvis du er administrator for en stor virksomhed, og
skal rulle et OS ud på 500 eller flere maskiner, så må
du gudødme have et administrationsværktøj, hvor du fra
et centralt sted, kan styre disse (med hård hånd). Og
nu må I korrigere mig hvis jeg tager fejl, men så vidt
jeg er orienteret, så findes der ikke særlig mange
værktøjer som skalérer særlig godt. Ét af dem som gør
det, er Novell's ZENWorks, som i mange år har vist sig
at kunne takle denne slags opgaver med UG+.

Jeg kender pt. ingen lignende værktøjer som kan styre
hverken *BSD eller Linux/SUN/IRIX osv. i samme grad
som ZENWorks kan administrere Win 95/98/NT/2000/XP. Og
det er et faktum som vi skal se i øjnene.

Jeg er selv FreeBSD-mand, og forsøger på alle mulige
måder at konvertere vores arbejdstationer over fra
Windows til FreeBSD/Linux, men der er et problem, vi
er afhængige af Photoshop. Og her kan GIMP altså ikke
klare skærene, når du har nogle personer med mange års
erfaring i netop Photoshop, og som skal bruge mange
timer på at skulle trænes op i GIMP istedet. Så kommer
besparingen på Photoshop-licensen ikke særlig langt,
når man sidder og bøvler med et program, som i og for
sig er OK, men som ikke virker helt så gennemført som
Photoshop.

Læg det over på en arbejdsplads som staten og
kommunerne trods alt er, og begynd at regn ud, hvad
det vil koste i timer, når medarbejderen skal have
adgang til sine data, hvilket kræver en ny måde at
arbejde med PC'en på. Så bliver en besparelse lige
pludselig ikke så stor, som det man henter ind ved
ikke at betale sine dyre licenspenge til MS. Der kan
sikkert stadig spares en del penge, men hold kæft hvor
har jeg brugt tid på at finde ud af, hvordan jeg får
min rullemus til at virke i X. Hvad skal man dog ikke
bruge af tid for at få småting til at fungere på andre
områder, genoversætte kernen for at understørre nye
egenskaber, tætte sikkerhedshul etc. Og så ved jeg
godt at Win ikke er særlig sikkert osv. osv. (if speed
kills, Windows users will live 4ever og videre i den
dur).

Så længe der ikke findes et centralt
administrationsværktøj ala. ZENWorks, kan det ikke
betale sig at rulle OS'er ud baseret på andet end Win
når der er tale om mange mange maskiner.

Det er det faktum vi altid skal have i baghovedet, når
vi med løftet hoved går ud og kæmper for vores egen
lille BSD-kæledægge-variant, så den kan vinde indpas
på så mange arbejdsstationer og servere som
overhovedet muligt.

Mit indlæg går mest på arbejdsstationer, når der er
tale om servere, er snakken lidt anderledes, men her
står MS jo knapt så stærkt.

BSD-hilsen
Claus

Beskyt din computer mod virus og misbrug! Læs mere i Yahoo! Sikkerhedscenter på www.yahoo.dk/sikkerhedscenter