Re: BSD i Mac OS X

From: Michael Rasmussen (none@michael.r--grafisk.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 24 Mar 2002 - 11:50:56 CET

Date: Sun, 24 Mar 2002 11:50:56 +0100
From: Michael Rasmussen <none@michael.r--grafisk.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: BSD i Mac OS X

Morten Winther wrote:

> Jeg har nu kig på en lille iBook fra Apple med Mac OS X, som jo skulle
> være 'en slags' BSD. Men hvor meget BSD er det egentlig tilbage efter
> at Apple har pillet?

Man skal lige vænne sig til at tingene ligger lidt andre steder, f.eks.
ligger brugerne i /Users (med stort U). Generelt må man sige, at Apple
har gjort et godt forsøg på at gøre Unix mere brugervenlig.

Dem der er vant til BSD har mulighederne for at "rode", og hr. og fru
Hansen kan nøjes med den grafiske del (Aqua), uden at stifte bekendtskab
med det der foregår i bunden.

> Den skal bare bruges til udvikling når jeg er på farten, så apache,
> mysql & PHP skal spille perfekt.

Det spiller perfekt, når man lige får installeret PHP og MySQL. Desuden
har du muligheden for at bruge diverse værktøjer under OS X, så som
Photoshop, GoLive, MS Office m.m. Endvidere kan man installere Virtual
PC, og derved emulerer en komplet pc. Det er perfekt, hvis man lige skal
tjekke sine websider under, f.eks., Windows XP.

Inden du går hen og køber en iBook, kan du evt. afprøve Darwin, der er
navnet på Apple's BSD. Det findes også i en i386 udgave, jeg har dog
ikke selv prøvet denne.

Lidt links:

Aflivning af myter om OS X (for Unix brugere)

Virtual PC

Lidt om Darwin

> Er der begrænsninger i root adgangen, så man ikke kan pille for meget
> ?

Ikke spor, men root-brugeren er af sikkerhedsmæssige grunde ikke
aktiveret som standard. Det klares dog ganske smertefrit med et par
enkle klik på musen.

> Jeg vil gerne høre jeres meninger om Mac OS X, fra dem der har lidt
> hands-on erfaring og samtidig kender til BSD-miljøet.

Når du har prøvet den grafiske brugerflade (Aqua), er det første ord der
kommer til en "wow". Det er svært at beskrive det med ord. Når man
derefter får installeret ens yndlingsværktøjer i consolen, begynder det
at ligne noget. Hvis man er til X-Windows, kan man f.eks. installere
XDarwin og kører med sit foretrukne WM, så som IceWM eller lign.

Personligt synes jeg, det er meget tæt på at være den perfekte klient
software, da der er noget for enhver smag. Jeg holder dog stadig på
FreeBSD til server-brug, da jeg ikke har brug for en grafisk brugerflade
der :)

I dag, den 24. marts, er det i øvrigt præcis 1 år siden, at OS X blev
sendt på markedet.

--
Med venlig hilsen
 Michael Rasmussen, <none@michael.r--grafisk.dk.lh.bsd-dk.dk>