Re: BSD i Mac OS X

From: Henrik Lund Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 24 Mar 2002 - 10:47:38 CET

Date: Sun, 24 Mar 2002 10:47:38 +0100
From: Henrik Lund Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: BSD i Mac OS X

On Sat, 23 Mar 2002 19:19:24 +0100 (CET)
"Peter Jespersen" <none@flywheel--illogical.dk.lh.bsd-dk.dk> wrote:

> MacOS X er baseret på NeXtStep (The most respected piece of
> software in the world) kernen og vist det meste af basissystemet
> og dermed er det en lidt ældre BSD fætter ..... mens der er
> brugt XML til den grafiske brugergrænseflade.
> Kort sagt ikke klodens hurtigste OS, men uhyre stabilt (En BSD i
> et kontrolleret miljø kan ikke være andet end en klippe :o).
Hmmm ?? NeXt siger du ??
Fra http://www.darwinfo.org/faq.shtml :

 Justin Walker's description of Darwin's heritage is:
Mac OS X began life as a child of OpenStep 4.x. The first stage in the
evolution was the move from OpenStep 4.x to Rhapsody, which was based on
BSD Lite2, with a batch of NeXT-instigated changes. When we shifted to
Mac OS X from Rhapsody/Mac OS X Server, we incorporated FreeBSD 3.2 changes
for the networking piece. The rest of the BSD portion of the kernel remained
more or less as it was. At the same time, we (i.e., Fred, with your
[Darwin's] help) pulled in command and library updates. Most of these are
from FreeBSD, although I'm not positive about the heritage of the pieces
that are now in the system.

Kernen i Mac OS X er bygget på Darwin, som er både navnet Apple bruger om
Open Source projektet med Darwin kernen, hele projektet, kernen i Mac OS X osv.

Søg på nettet og du vil finde en masse steder som
http://www.darwinfo.org
og
GNU Darwin OS
http://gnu-darwin.sourceforge.net/ - inkl. Darwin-x86
http://gnu-darwin.sourceforge.net/x86/
Jeg har hentet filerne til at kompilere kerner selv (da jeg vil rode med
IPv6 og firewall på fætteren) men har ikke helt haft tid til at kigge ordentligt
på den.

Med Mac OS X kan du slå brugergrænsefladen helt væk, Apple fyren på LF viste
mig det, hvorefter du får standard Unix tekstmode Login: prompt (grå på sort baggrund
så vidt jeg husker)

Generelt spiller det forrygende og jeg synes det er hurtigt nok, selv på den gamle
G3 350MHz mac jeg har

alt hvad jeg hidtil har pillet ved fungerer perfekt, pakkerne ligge på nettet - så
hvis du skulle have problemer med at kompilere, eller bare ikke gider, så kan du
hente dem

> Så længde det ikke er en Windows, skulle der ikke være nogen
> problemer - uanset OS

eneste begrænsning er så vidt jeg kan se at du skal lave 'sudo su -' for at komme
til root
og det kan godt tage lidt tid at finde terminal applikationen, som man ikke har brug
for særligt tit :)

Mvh
Henrik

--