Re: Router til 100MBit net

From: Jens Åge Holm (none@boost--get2net.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 13 Mar 2002 - 19:11:14 CET

From: Jens Åge Holm <none@boost--get2net.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: Router til 100MBit net
Date: Wed, 13 Mar 2002 19:11:14 +0100

> Hejsa!
>
> Jeg har på det sidste rodet lidt med en gammel laptop (P133) og et par
> 10/100MBit CardBus cards i et forsøg på at få den op og køre som fw for
> min forbindelse ud i verden.
>
> Da det er 100MBit til andre mennesker på samme lokalnet (ca. 5000 andre)
> og så slutter med at munde ud i et 34MBit hul til verden vil jeg meget
gerne have det til at være 100MBit netkort jeg benytter i den laptop.

<snip>

> Efter den forrige tråd om router's begyndte jeg at kigge mig lidt omkring
> efter en hw-løsning der kunne opfylde mig krav. Altså min. 80-90MBit
> througput for at det ikke skal virke som en flaskehals på mit hul ud i
> verden.

Er det ikke lidt meget, at ville have 80-90 Mbit / op til 5000 brugere
gennem en P133 laptop?
Jeg formoder, at den skal køre 24/7, og så er laptop HW vel heller ikke lige
det mest optimale.
Kunne selvfølgelig være, at det ikke må larme noget videre?

> Mit spørgsmål er så om der er nogen, der kender til en hw-løsninger, der
> er til at købe for under 5000,-? Jeg ved at Sonicwall's SOHO3 kan levere
> ca. 70MBit throughput, men det er til en pris på 6-7000,- hvilket er lidt
> for meget. Jeg fandt også ud af at Soekris toppede omkring 52-55MBit, så
> den er - på trods af hvor sød den er - alligevel ikke helt nok.
>
> Gode idéer modtages gerne!

Køb en brugt PCer - for 5k burde det ikke være et problem at få en
nogenlunde OK PC.
Måske man endda kan finde noget gammelt decideret server HW.

Hvis du skal til at købe nye netkort eller noget, så bliver det jo også
hurtigt pænt dyrt set i forhold til, hvad man får for pengene i standard PC
HW.

JÅH