Router til 100MBit net

From: Jens Dueholm Christensen (none@jens--dueholm.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 13 Mar 2002 - 02:55:11 CET

From: Jens Dueholm Christensen <none@jens--dueholm.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Date: Wed, 13 Mar 2002 02:55:11 +0100
Subject: Router til 100MBit net

Hejsa!

Jeg har på det sidste rodet lidt med en gammel laptop (P133) og et par
10/100MBit CardBus cards i et forsøg på at få den op og køre som fw for
min forbindelse ud i verden.

Da det er 100MBit til andre mennesker på samme lokalnet (ca. 5000 andre)
og så slutter med at munde ud i et 34MBit hul til verden vil jeg meget gerne have det til at være 100MBit netkort jeg benytter i den laptop.

Desværre er det CardBus, som FreeBSD ikke har understøttelse for endnu -
NetBSD laver underlige fejl (kernel panic, core dump og freeze's) og
OpenBSD har jeg ikke lige været forbi endnu - men jeg frygter lidt den
samme opførsel som NetBSD har givet mig (jeg ved at FreeBSD fungerer 100%
på samme laptop og med et par 10MBit netkort).

Efter den forrige tråd om router's begyndte jeg at kigge mig lidt omkring
efter en hw-løsning der kunne opfylde mig krav. Altså min. 80-90MBit
througput for at det ikke skal virke som en flaskehals på mit hul ud i
verden.

Mit spørgsmål er så om der er nogen, der kender til en hw-løsninger, der
er til at købe for under 5000,-? Jeg ved at Sonicwall's SOHO3 kan levere
ca. 70MBit throughput, men det er til en pris på 6-7000,- hvilket er lidt
for meget. Jeg fandt også ud af at Soekris toppede omkring 52-55MBit, så
den er - på trods af hvor sød den er - alligevel ikke helt nok.

Gode idéer modtages gerne!

Regards

--
Jens Dueholm Christensen <none@jens--dueholm.dk.lh.bsd-dk.dk>. Member of Team *AMIGA*