Re: IPv6 læser eller skaber den problemer

From: Jesper Skriver (none@jesper--skriver.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 21 Jan 2002 - 20:22:08 CET

Date: Mon, 21 Jan 2002 20:22:08 +0100
From: Jesper Skriver <none@jesper--skriver.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: IPv6 læser eller skaber den problemer

On Mon, Jan 21, 2002 at 04:39:01PM +0100, Claus Guttesen wrote:

> Hej.

> IP-telefoni baserer sig på meget små pakker. Dette er fordi at der
> ikke skal opstå unaturlige pauser i telefonsamtalen.
>
> De nuværende systemer bruger IP ver. 4, dels fordi den er
> gennemprøvet, dels fordi de færreste har en infrastruktur som kan
> klare ver. 6, og sidst men ikke mindst at headeren på denne pakke er
> relativ lille.
>
> Skal IP-telefoni opgraderes til ver. 6, bliver headeren relativ stor i
> forhold til de data den skal transportere, og kan skabe problemer mht.
> latency.

At pakken bliver nogle få bytes større betyder ikke noget for latency -
men det kan betyde noget for den netto båndbredde man får til rådighed
med små pakker.

> Men dette er måske irrelevant om nogle år, når switchen/routeren
> er i stand til at prioritere IP-telefoni frem for anden traffik
> automatisk?!?!?

Det kan alle fornuftige router i dag - men der er igen ingen
forskel på IPv4 og IPv6

/Jesper

--
Jesper Skriver, jesper(at)skriver(dot)dk  -  CCIE #5456
Work:    Network manager   @ AS3292 (Tele Danmark DataNetworks)

One Unix to rule them all, One Resolver to find them, One IP to bring them all and in the zone to bind them.