Re: Hader Linux???

From: Jesper Monsted (none@jesper--monsted.com.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 21 Feb 2002 - 10:42:46 CET

Date: Thu, 21 Feb 2002 10:42:46 +0100
From: Jesper Monsted <none@jesper--monsted.com.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Hader Linux???

On Thu, Feb 21, 2002 at 05:52:47AM +0800, Rafter Man wrote:
>Har jeg mon en ubegundet vrede mod Linux, eller vil nogen give mig ret i følgende.

Nej.

>Da jeg først hørte om et andet operativsystem end Windows, var det Linux. Og sådan som jeg forstod det, var Linux:
>1. Et helt nyt OS (altså ny teknologi)
>2. Det eneste gratis OS i verden

Find nogle bedre nyhedskilder - Jeg kendte personligt til Solaris
(dengang SunOS) flere år før jeg så min første Linux).

>Senere fandt jeg så selvfølgelig ud af at Linux bygger på Unix og er ikke den store nye opfindelse som folk tror,
>og for at gøre Linux endnu mindre speciel, så har vi jo BSD'erne som også er gratis OS'er. Det er som om Linux har al
>opmærksomhed, men de vil helst ikke åbne folks øjne for resten af Unix verdenen.
>Idag synes jeg at udviklingen går i retning af at Unix kommer ind under Linux og ikke omvendt som det burde være.
>Fx hører man i medierne som Linux ikke Unix, og på søgemaskiner går man flere steder ind under Linux,
>for at få en liste over Unix sider og ikke omvendt.

Nok fordi meget af det dokumentation der skrives til Linux kan bruges på
tværs af (næsten) alle Unix'erne. Du skal bare være glad for at Linux er
med i familien og at det udvikling der laves der også kan bruges af alle
de andre familiemedlemmer - det er jo trods alt på Linux at langt det
meste udvikling af desktop-software bliver lavet.

>At Linux lader folk tro at det er det eneste gratis OS i verden og er en helt ny opfindelse, så der egentlig kun findes
>Linux og Windows, irriterer mig grænseløst og især når Linux ikke er et "bedre" system end de andre.
>Men måske er det bare min opfattelse, der er helt forkert??? Har Linux markedført sig som jeg tror og har de gjort folk
>opmærksomme på at det altså ikke er "nyt" og det eneste gratis OS?

Jeg tvivler på at du kan finde *et* eneste dokument hvor en
linux-pingvin udtaler at linux er det eneste åbne OS eller at Unix er
Linux og ikke andet.

>Linux som system har jeg intet imod, dog foretrækker jeg FreeBSD som server og OpenBSD som loghost, så jeg synes det er
>fedt med en side som bsd-dk.dk (jeg får nemlig kryb af alle de selvglade pinvigner*G* ;-)

Jeg får kryb af alle de religionskrige og folk der mener at lige præcis
deres valg er det eneste rigtige.

/Jesper