Re: Hader Linux???

From: Henrik Bøgh (none@henrik.list--boegh.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 21 Feb 2002 - 11:00:03 CET

From: Henrik Bøgh <none@henrik.list--boegh.net.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Hader Linux???
Date: Thu, 21 Feb 2002 11:00:03 +0100

Rafter Man wrote:

[...]

> Det er som om Linux har al opmærksomhed, men de vil helst ikke åbne
> folks øjne for resten af Unix verdenen. Idag synes jeg at udviklingen
> går i retning af at Unix kommer ind under Linux og ikke omvendt som
> det burde være.

Linux er blevet et buzz-word i pressen. Jeg kan huske at jeg på et
tidspunkt så en artikkel i en avis om at de nye metro-tog i København
skulle drives af Linux og så var der i øvrigt en længere (og ikke helt
korrekt) forklaring af hvad Linux er. Desværre havde journalisten læst
forkert. Der stod Linx og ikke Linux.

> Fx hører man i medierne som Linux ikke Unix, og på
> søgemaskiner går man flere steder ind under Linux, for at få en liste
> over Unix sider og ikke omvendt.

I dagspressen vil man næppe skrive artikler om Unix fordi det ikke er
noget der har interesse for almindelige brugere. Almindelige læsere kan
simpelthen ikke tilgå Unix (HP-UX, AIX o.s.v.) systemer. Derimod kan
hr. Jensen i Sdr. Bøvelse selv købe en Linux installations CD på den
lokale banegård for 69,- sammen med en installationsvejledning.

> At Linux lader folk tro at det er det eneste gratis OS i verden og er
> en helt ny opfindelse, så der egentlig kun findes Linux og Windows,
> irriterer mig grænseløst og især når Linux ikke er et "bedre" system
> end de andre.

Linux er en kerne (det er ikke engang et operativsystem - en anden
udbredt misforståelse). Den lader ikke folk tro noget som helst.
Hvis det er Linux-brugergrupperne du tænker på så er de simpelthen bare
mere fremme i skoene end BSD-brugergruppen. Det hænger bl.a. sammen med
at der er en Linux-brugergruppe ved hver stor universitetsby hvor de
nye studerende kan blive introduceret til Linux på en let måde.

> Men måske er det bare min opfattelse, der er helt
> forkert??? Har Linux markedført sig som jeg tror og har de gjort folk
> opmærksomme på at det altså ikke er "nyt" og det eneste gratis OS?

Igen: Linux markedsfører sig ikke. Linux brugergrupperne laver noget
markedsføring men det hænger jo igen sammen med at de har flere
medlemmer, hvilket igen hænger sammen med at de er lettere at få øje
på, hvilket igen hænger sammen med at de markedsfører sig.
Har du f.eks. selv set en FreeBSD installations-CD og -hæfte på den
lokale banegård til 69,- ?

[...]

--
H e n r i k   B o e g h ^ henrik.list@boegh.net