RE: .dk registrator

From: Bernino Lind (none@lind--catpipe.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 16 Sep 2001 - 14:37:48 CEST

From: "Bernino Lind" <none@lind--catpipe.net.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: RE: .dk registrator
Date: Sun, 16 Sep 2001 14:37:48 +0200

Jo, som det tidligere har været diskuteret har på listen er DK-Hostmaster
den der enerådende kan udstede retten til at lave en .dk til en ISP. Et
sjovt lille monopol de har der.

Det kræver at man:
1. er et selskab (ApS, I/S, A/S)
2. betaler ca. 5.000DKK i depositum
3. betaler ca. 1.000DKK pr. nameserver der benyttes
4. betaler ca. 110DKK pr. domænet der oprettes
5. betaler ca. 60DKK pr. domæne pr. år der oprettes

Ansvaret for korrekt setup af name server påhviler ISPen og kan ikke
overdrages til tredje part.

Du skal altså enten selv være ISP og betale ca. 7.000DKK (idet en sekundær
nameserver er et krav fra DK-Hostmaster) eller også skal du finde en
provider som stoler på at du ikke fucker op i dns'en.

Begge dele er ikke billige...men der findes sikkert en forening eller noget
i den stil som ville kunne hjælpe.

Omvendt kunne du jo bare lave en liste til ISPen med navne og IP-adresser og
så bare lade det være det (du skal jo formentlig ikke udvide domænet hver
evig eneste dag)...det ved jeg en del ISPere gør og jeg kan da godt prøve at
lave en liste til dig ?

/nino