RE: net-snmp og cricket

From: Bernino Lind (none@lind--catpipe.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 05 Oct 2001 - 10:44:10 CEST

From: "Bernino Lind" <none@lind--catpipe.net.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: RE: net-snmp og cricket
Date: Fri, 5 Oct 2001 10:44:10 +0200

Hej Jeppe oa. snmp'ere,

icmp er protokollen der kører "under" ping.

1. Inden vi kører ud af en tangent: skal du bruge SNMP til MRTG (ie. hvilken
MIB struktur har du brug for...)?

Det er nemlig temmelig meget overkill at have en snmp dæmon til at lave
icmpstat's - normalt vil du vide noget om load på cpu, ram, disk og
netværk - thats it, icmp er jo netop ping, så derfor bruger langt de fleste
programmer ping direkte. Enkelte super vigtige datacentre vil også gerne
vide noget om temperatur, fugtighed, interrupts, fan speeds
osv...meeen...det er altså kun til særligt vigtige og store installationer.

2. Har du selv kompileret snmpd iøvrigt?

Det virker nemlig sådan - snmp kommer med en dependency til en header fil
for icmpstat, så hut jeg visker...og langt langt de fleste skal ikke bruge
icmpstat til noget som helst...så det hele kan koges ned til at kompilere et
api lag med ind i en dæmon man alligevel ikke skal bruge til noget...men
sådan er verden så ond og grufuld.

Hvis 2. - Var det via ports? Ellers prøv da at gå til ports samlingen og
make && make install i snmp. Det vil virke, er jeg sikker på.

// nino