Re: FTP adgang

From: Kristen Nielsen (none@krn--krn.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 16 May 2001 - 22:27:55 CEST

Date: Wed, 16 May 2001 22:27:55 +0200
From: Kristen Nielsen <none@krn--krn.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: FTP adgang

HEj Munish.

Grundlæggende bruger du brugre (fil) rettighederne til at styre dette med.

Den anonyme bruger er den bruger i password filens om hedder ftp.
Vil du lukke for anonym ftp, så fjern denne bruger. (Password feltet i
passwd(5) filen bruges ikke linien skal skal FJERNES, eller omdøbes)

Ftp brugerens uid og gid må ikke have write noget sted i det filtræ som anonyme
brugere har adgang til.

Andre rettigheder giver du ved at oprette nye brugere i passwd(5) filen med
paswords, som de så kan bruge når de logger ind via ftp.
Du giver hver af dem ret til at læse skrive via filsystemets rettighedsbits.
Bemærk at disse brugeres home-dir (i passwd(5) filen bliver der hvor de default
logges ind.

Hvis du bruger chroot skal der (måske) kopieres nogle filer til katalogerne så
de ligner det rigtigt filsystem.

Se i øvrigt manual siden for den ftpd du anvender, og check options i
/etc/inetd.conf filen

En mere avanceret version af en ftp server er wu-ftpd, som kan gruppere, checke
hvilke ip numre man kommer fra give/fjrene tilladelse til
kommandoer f.eks. chmod, del, renanme osv.

Dette er på ingen måde en komplet guide, men debug mode i ftpd er en god ide til
at komme videre med (sæt flaget i /etc/inetd.conf filen)

mvh Kristen Nilsen.
krn@krn.dk