Re: Sendmail/Connection attempt to UDP 127.0.0.1:512

From: Michael Rasmussen (none@michael.r--grafisk.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 17 May 2001 - 10:01:43 CEST

Date: Thu, 17 May 2001 10:01:43 +0200
From: Michael Rasmussen <none@michael.r--grafisk.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Sendmail/Connection attempt to UDP 127.0.0.1:512

Hej Claus,

Jeg svarer lidt sent, da jeg lige ville se om andre sad inde med lidt
sendmail viden her på listen :)

> Hvis du ikke har meget tid på at få Sendmail til at
> opføre sig akkurat som du ønsker, kan en mulighed være
> at du simpelthen skiftede fra Sendmail til enten
> Postfix eller qmail. Begge er af nyere dato og har
> langt bedre ydelse på samme hardware, end det Sendmail
> kommmer i nærheden af.

Jeg har faktisk selv overvejet Postfix, da jeg har hørt flere tale varmt
om det. Men jeg har aldrig rigtig fået taget mig sammen til at hoppe væk
fra sendmail. Men skulle Postfix ikke være mere sikkert også?

Hidtil har min mail-server kun kørt på mit intranet, så sikkerhed har
ikke været så højt prioriteret. Dog er jeg ved at sætte serveren online
nu, og derfor ville det jo være en god anledning til at skifte til
Postfix :) (selv om min sendmail dog er sat korrekt op, m.h.t. *ikke* at
være et open-relay.)

> Ønsker du at prøve Postfix, kan jeg hjælpe dig med
> det. Andre kan sikkert træde til hvad qmail angår.

Jeg tror jeg vil hoppe over på Postfix, da jeg før har prøvet Qmail og
det ikke helt faldt i min smag. Men findes der en "todo" guide til
FreeBSD, eller er det bare så enkelt som(?):

        # cd /usr/ports/mail/postfix
        # make replace

Jeg har ikke prøvet ovenstående, men læst at det skulle være den bedste
måde at konvertere på. Men hvad skal man så gøre manuelt bagefter
(konvertering af virtualuser, local_domain_names o.l. filer)?

Er der i øvrigt nogle fordele ved at vælge postfix-current i stedet for?

btw:
De ovenstående spørgsmål vil sikkert også kunne bruges til at skabe en
lille "sendmail -> postfix" howto, på dansk, til www.bsd-dk.dk :)

--
Med venlig hilsen
 Michael Rasmussen <none@michael.r--grafisk.dk.lh.bsd-dk.dk>