Re: Fwd: "(newbie) startx fejl og mount af ext2fs disk" <none@root--pc89225.stofanet.dk.lh.bsd-dk.dk>

From: Sven Esbjerg (none@esbjerg--ehp.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 11 Mar 2001 - 11:57:06 CET

Date: Sun, 11 Mar 2001 11:57:06 +0100
From: Sven Esbjerg <none@esbjerg--ehp.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@BSD-Dk.dk
Subject: Re: Fwd: "(newbie) startx fejl og mount af ext2fs disk" <none@root--pc89225.stofanet.dk.lh.bsd-dk.dk>

On Sat, Mar 10, 2001 at 09:37:49PM +0100, morten@hotpost.dk wrote:
> Traels ting #1:
>
> Jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg faar mapped mit keyboard saa
> "windowstasterne" bliver til de danske bogstaver \ae \oe og \aa, jeg har
> proevet med xkeycaps, men selvom jeg loader min nye .xmodmap saa
> ignorerer X det tilsynaladende!

Jeg er ikke lige sikker på at jeg er 100% med på dit problem, men jeg kan da
sige hvad jeg selv gør. Jeg har et PC-us-105 tastatur hvor ,./ tasterne
er mappet til at blive til æøå når jeg holder Alt-Gr nede. Det gøre på
følgende måde:
i min .Xmodmap fil:

! Bindingsændringer til us-105 tastatur

! fjern bindinger til Alt knapper som er Mod1
clear Mod1

! sæt Alt Gr til Mode_switch
keycode 113 = Mode_switch

! sæt Mod1 til kun at være Alt_L
add Mod1 = Alt_L

add Mod3 = Mode_switch

! sæt æøå på ,./ med Alt Gr som modifier
keycode 59 = comma less ae AE
keycode 60 = period greater oslash Ooblique
keycode 61 = slash question aring Aring

Herefter er det blot at køre xmodmap på filen. Dette virker selfølgelig kun
i X. Hvis det ikke er det samme tastatur du har kan du finde scankoderne med
xev.

--
Sven