Re: Workstation.

From: Munish Chopra (none@chopra--runbox.com.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 21 Jun 2001 - 22:33:48 CEST

Date: Thu, 21 Jun 2001 22:33:48 +0200
From: Munish Chopra <none@chopra--runbox.com.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Workstation.

On Thu, Jun 21, 2001 at 09:18:53PM +0200, Me wrote:

> FreeBSD med Windomaker er et godt bud p† en workstation.

Jeg har efterhånden bøvlet med en række af de forskellige windowmanagere
og desktop environments, og er også endt med FreeBSD/WindowMaker. Men
her er altså *min* mening (sådanne emner er altid indbud til flamefest):

GNOME:
Desktop Environment. Kan bruge forskellige windowmanagere, virker dog
enormt godt sammen med sawfish, som også er mere eller mindre standard
wm for GNOME. 1.4 er den seneste version. Jeg vil ikke ligefrem påstå at
jeg er imponeret af GNOME på nogen som helst måde. Jeg håbede at 2.0
skulle ændre på dette, men de gode ideer er blevet skudt ned de sidste
par dage. *shrug*

KDE:
Kørte 2.1 i et rimeligt stykke tid. Mere brugervenlig, og mere *snappy*.
Generelt meget mere gennemarbejdet end GNOME, men stadigvæk en lidt tung
følelse. kdebase2 er del af FreeBSD ports, og installerer sådan set kun
KDE samt Konqueror, hvilket er meget passende hvis man ikke gider have
alt det andet pjat. Konqueror er til gengæld noget af en perle. Den kan
du også bruge i GNOME/WindowMaker/etc. KDE understøtter desuden
anti-aliased fonts, hvilket ser meget blæret ud :)
KDE er iøvrigt også et Desktop Environment, og har kwm som window
manager.

Blackbox:
Minimalistisk. Kun en window manager, men til gengæld ikke meget pjat.
Installerer du også bbpgager er den sådan set meget navigerbar.

WindowMaker:
Min nye favorit, så tag alt med forbehold. Jeg er nok bare en NexT kinda
guy. Den føles ikke ret tung, let navigerbar...meget "praktisk". Jeg
plejer at have fire virtual desktops, alt for mange aterms (eye candy),
og noget Mozilla/Konqueror noget kørende. Ubeklageligt indtil videre.

Enlightenment:
Den forhenværende GNOME standard window manager. 100% eye candy, meget
meget sløv på langsomme maskiner. Men den ser ufattelig cool ud ;)
0.17 udkommer snart, åbenbart med sin egen file manager, hardware
acceleration(!) (OpenGL), blah blah blah (meget lang liste med meget
coole features. Men mit "snart" skal nok tages med forbehold - jeg tør
ikke engang gætte på hvor lang tid de har været i gang med at udvikle...

Desuden er der mange andre, og garanteret nogle som jeg har prøvet men
glemt. Ovenstående er vel også de mest kendte.
Men er du i tvivl, så kan man (på FreeBSD) kigge ind i
/usr/ports/x11-wm/. Der ligger mange forskellige window managere, så
hvis ikke andet kan du prøve dig frem. Det tager et stykke tid, men jeg
tror de fleste (undtagelsen værende hardcore console folk) har været
igennem det.

Til alle Desktop Environments / Window Managers kan du finde themes på
www.themes.org (som godt nok er nede nu). Oftest leveres de kun med
kedelige themes - dog ser KDE ret pænt ud lige ud af kassen (husk lige
at enable AA-fonts), og WindowMaker kommer med et par acceptable themes.

Tja. Det var vel hvad jeg kan huske omkring det...

--
-Munish