Re: HTML duer ikke til Internettet (Was: Netscape er død !)

From: Phil Regnauld (none@regnauld--starBSD.org.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 08 Jun 2001 - 00:42:50 CEST

Date: Fri, 8 Jun 2001 00:42:50 +0200
From: Phil Regnauld <none@regnauld--starBSD.org.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: HTML duer ikke til Internettet (Was: Netscape er død !)

Thomas Ammitzbøll-Bach (thomasj) writes:
> Phil Regnauld wrote:
> /* > R.I.P Netscape :~(
> /*
> /* ... dem der inventerede cookies, frames, <BLINK>, JavaScript ?
> /*
> /* GOOD!
>
> Tillad mig at sige noget filosofisk og teknisk til et udsagn, der
> sikkert ikke var ment som mere end et "tongue-in-cheek" indskud.
>
> Både cookies, frames og javascript er ment som en løsning på et
> problem,

        Næh, der var ikke noget "problem". Det var ren marketing, for
        at promovere de webservere Netscape Communication Corporation vil sælge
        til deres kunder.

        En af mine venner arbejdede for Netscape i Mountain View fra 1994-1996.

> ikke kommer ind på, at HTML/HTTP var tiltænkt som et fleksibelt
> værktøj til distribution af viden, hvor præsentation var drevet af
> indhold, til et medie, der anvendes i vid udstrækning til visuel
> kommunikation på alle tangenter.

        Øh, præsentation var ikke drevet af indhold -- that's the point.
        Det var BROWSEREN selv der skulle vælge hvordan ting skulle ser ud --
        og det siger du selv:

> [...]
> og videnskabelige dokumenter med, og er derfor designet til at give
> præsentationsklienten frihed til at fremstille dokumentet som brugeren
> bedst ønskede det. Det er det, som alle webdesignere og andre
> medlemmer af Dansk HTML-arbejderforbund kæmper en brav kamp for at
> komme udenom.

> Det de søger, er at anvende HTML til det, det ikke er,
> nemlig et satsbeskrivelsessprog. Her kunne man måske have overvejet
> noget andet end frames, tabelmisbrug, skalerede "one-dot-gifs" og Frede
> og hans pumpestok. Problemet er ikke HTML, men den opgave man anvender

        Display PostScript.

> Måske er der håb med XML.

        Ja, man kan standardisere griseri :)

> XSL:FO er netop beregnet til, at nøje specificere, hvor, hvordan og
> hvor stort teksten skal være. HTTP er stadig en forbindelsesløs,
> tilstandsløs protokol, men måske finder vi på noget bedre til den tid.

        Det håber jeg ikke -- mine webservere vil have det svært
        med at holde 150.000 TCP forbindelser åbne :)