RE: HTML duer ikke til Internettet (Was: Netscape er død !)

From: Jonas Meyer Rasmussen (none@meyer--diku.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 08 Jun 2001 - 00:15:59 CEST

From: "Jonas Meyer Rasmussen" <none@meyer--diku.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: RE: HTML duer ikke til Internettet (Was: Netscape er død !)
Date: Fri, 8 Jun 2001 00:15:59 +0200

Tillad mig at komme til genmæle over dit indlæg.

> Både cookies, frames og javascript er ment som en løsning på et
> problem, der ligger et helt andet sted. Man kan diskutere, om cookies
> burde være balanceret og have et "rigtigt" datoformat, om frames burde
> være kontekstuelle bidirektionale og, om javascript burde have en
> mere ren objektmodel.
yep, både cookies, frames og javascript er nogle ting som ikke er perfekte

> Det er altsammen nogle tekniske detaljer, der
> ikke kommer ind på, at HTML/HTTP var tiltænkt som et fleksibelt
> værktøj til distribution af viden, hvor præsentation var drevet af
> indhold, til et medie, der anvendes i vid udstrækning til visuel
> kommunikation på alle tangenter.
Men hvorfor er det galt at bruge det til visuel kommunikation?
det kan vel også være distribution af viden?

> Hvorfor er Internettet blevet så populært? Fordi "man kan alt på
> 'nettet!" Men HTTP-protokollen har det alvorlige problem, at den ikke
> er beregnet til interaktivitet, i hvertilfælde ikke mere end en gammel
> IBM 3270 terminal. Dengang sendte serveren en formular til terminalen,
> som man så pænt kunne udfylde, trykke på en tast, der hed "send" og
> se, hvad man fik tilbage. Kære venner, det er der HTTP er idag!
> Telnet er mere interaktiv end det! Tilmed er HTTP tilstandsløs, så
> man må opfinde cookies og alt mulig andet skrammel for at lave en
> "applikation" i moderne forstand.

Ja, selvfølgelig er det hvad det er idag, hvad skulle det ellers være?
Men derfor betyder det vel ikke at det er noget skrammel, protokollen
fungerer 100% efter hensigten...

Du skriver jo selv ovenfor at HTML/HTTP var men som et værktøj til
distribution
af viden, hvoraf det jo netop følger at HTTP protokollen er tilstrækkelig.

Du skriver at cookies er skrammel... ja, det kunne sikkert være lavet
kønnere,
men det er ikke altid sådan noget kan lade sig gøre.

Problemet ligger hos brugerne, der har sat sig fast på en standard, og
derfor
er det lettere at udbygge den nuværende istedet for at starte helt fra
bunden.

Det er pissenemt for dig at sige at det hele bare er noget skod, men kan du
selv
gøre det bedre?

> HTML er ikke meget bedre!
Det vil altså sige, at det ligesom HTTP egentlig er fint nok?

> HTML er beregnet til at præsentere tekniske
> og videnskabelige dokumenter med,
Hvad er det så lige man bruger ting som LaTeX til?
Er ideen med HTML ikke bare at udveksle informationer?

> og er derfor designet til at give
> præsentationsklienten frihed til at fremstille dokumentet som brugeren
> bedst ønskede det.
Ja, enig.

> Det er det, som alle webdesignere og andre
> medlemmer af Dansk HTML-arbejderforbund kæmper en brav kamp for at
> komme udenom.

Der modsiger du vist dig selv. Dem som du så nedladende kalder Dansk
HTML-arbejderforbund,
har jo et mål 'at fremstille dokumentet som brugeren bedst ønsker det',
hvilket du lige
skrev var hensigten med HTML.... så gør de jo netop det du skriver det skal
bruges til!

> Det de søger, er at anvende HTML til det, det ikke er,
> nemlig et satsbeskrivelsessprog.

Satsbeskrivelsessprog bør du vist forklare hvad betyder, hvis du vælger at
svare på min mail,
jeg forstår det ihvertfald ikke

> Her kunne man måske have overvejet
> noget andet end frames, tabelmisbrug, skalerede "one-dot-gifs" og Frede
> og hans pumpestok.

Harme harme vrede vrede.
Igen prøver HTML-forfatterne stadig på at lave det så pænt som muligt.

>Problemet er ikke HTML, men den opgave man anvender det til.

> HTTP er stadig en forbindelsesløs,
øhm, nu forvirrer du mig godtnok.
forbindelsesløs? ehm hvad havde du regnet med?
Siden HTTP er bygget som et lag oven på TCP, som jo er ret
forbindelsesorienteret, så
giver det da ingen mening at snakke om hvorvidt HTTP er forbindelsesløs
eller ej?
> tilstandsløs protokol, men måske finder vi på noget bedre til den tid.
>
> Nå, det gik lidt agurk, men jeg kunne ikke lade være.

det ku' jeg heller ikke.

Jonas