Re: Perl

From: Lasse Hillerøe Petersen (none@lhp--toft-hp.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 15 Aug 2001 - 22:42:08 CEST

Date: Wed, 15 Aug 2001 22:42:08 +0200
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
From: Lasse Hillerøe Petersen <none@lhp--toft-hp.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: Perl

At 10:59 +0200 15/08/01, Søren Klintrup wrote:
>Hej Tomas,

>nøjes med
>nogle

>Der ligger perl med i FreeBSD som default, mod_perl er svjh hvis du
>skal bruge perl til apache, så hvis du skal bruge perl i shellen
>skriver du blot 'perl' - for mere info se 'man perl'

Jeg bruger ellers NetBSD privat, men har for nylig på arbejde installeret
en FreeBSD, og en ting der slog mig som særdeles underlig er, at Perl dels
er installeret fra starten, dels at dens libraries ligger i /usr/local/lib,
mens Perl er installeret i /usr/bin. Personligt er jeg af den holdning, at
intet OS eller program skal lægge NOGET som helst i /usr/local uden at det
er under min direkte kontrol, og NetBSD holder jo også packages (det
FreeBSD kalder "ports") i /usr/pkg. Men en ting er, at ports som man
installerer i FreeBSD, havner i /usr/local, noget andet er, at
standardinstallationen af systemet lægger ting der.

Hvad er rationalet for at pille i /usr/local fra FreeBSD's side? Og hvorfor
i himlens navn er en oldnordisk Perl-version 5.004_foobar en del af
FreeBSD-installationen?

-Lasse
(Just hjemkommet fra Aarhus.pm møde; bær venligst over med evt stavefejl etc.)