Re: Hvad må man sprøge om på bsd-dk

From: jlouis@jlouis.dk
Date: Tue 14 Aug 2001 - 18:51:52 CEST

From: jlouis@jlouis.dk
Date: Tue, 14 Aug 2001 18:51:52 +0200
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Hvad må man sprøge om på bsd-dk

On Wed, Aug 15, 2001 at 01:31:09PM +0200, michael dreves wrote:
> Hej,
>
> Synes snart hver anden mail på vores liste indeholder et godt svar
> og en løftet pegefinger til dem som stadig tør spørge om noget her på
> listen - og det synes jeg er træls!

Problemet ligger i hoej grad i, at vi alle har forskelligt niveau. Det
nogle synes er overordentligt svaert, synes andre er trivielt. Af samme
grund maa det forventes at visse personer undlader at svare paa ting,
simpelthen fordi de finder dem for trivielle. Der er saa andre der maa
tage over der, og goere indsatsen, eller ogsaa skal der vaere
tilstraekkeligt mange, saa der er _en_ der gider at svare (en er nok til
trivielle spoergsmaal).

Degenerering er en anden ting det er vigtigt at undgaa. Hvis mailling
listen degenererer til *BSD-helpdisk-#1, saa drukner den saglige
diskussion, for bare hjaelpespoergsmaal. Af samme grund er vi altsaa
noedt til at holde en standard[1].

Vi forventer at folk er gode nok til selv at soege den manglende viden.
Hvis det slaar fejl kommer vi gerne til undsaetning. Alt andet er spild
af god tid. Det er spild af god tid, fordi der findes en masse
dokumentation skrevet for netop at aflaste folk fra at svare hele tiden.
Har man problemer med at forstaa dokumentationen er det en anden sag.
Saa er dokumentationen for elendig, man kiggede ikke godt nok efter, man
har for lille en grundviden etc. I saadanne tilfaelde henviser vi som
regel til andet dokumentation eller kryber til korset og svarer
(altefter hvad der er hurtigst).

Gode raad i forbindelse med soegning paa egen haand:

0) [3] Google... http://www.google.com er uhyggeligt god til
problemloesning. Skriv et par ord ind om det du soeger paa. "ipfw howto"
er et ganske godt eksempel. Faar du en fejl, skriv programmets navn og
fejlen i "" (eks: ipf "rule could not be parsed")[2].

1) Mailling lister. Soeg altid diverse lister igennem. Som regel har
andre haft problemet og er man heldig kan man finde en laengere
diskussion om emnet.

[...] Mere skal ind her, men ovenstaaende er de 2 vigtigste.

Naar uheldet er ude og alt gaar galt:

0) Led altid et stykke tid. Giv ikke op alt for let. Som regel ligger
svaret lige foran naesen paa dig.

1) Vaer praecis! Skriv hvad du har gjort, og hvad der er gaaet galt.
Gerne med fejllistninger (lad dog vaere med at smide 100kb med ik ;).
Skriv praecist hvad det er du forsoeger at goere og i hvilken kontekst
det indgaar. Det goer det langt lettere at faa hjaelp til netop _DIT_
problem. Vaelg en sigende subject line. Jeg personligt skimmer som regel
posten og laeser kun de subject lines jeg finder interessante. Med en
korrekt subject line er der sandsynligvis flere der laeser indlaegget.

2) Angiv kilder. Skriv hvor du har laest og hvad du har forsoegt at
decifrere men ikke kunne. Paa den maade kan vi spotte mansider der kunne
forbedres og vi kan hjaelpe direkte med problemerne. Du kan sagtens
vaere ude for at faa smidt en kommando + et stykke pastet tekst fra en
manside i hovedet. Det betyder at enten har du ikke laest grundigt nok,
eller ogsaa har du ikke forstaaet hvad der stod. I begge tilfaelde er
ovenstaaende positivt, da du laerer henholdsvist at laese og laerer hvad
det er man skal kigge efter.

3) Det er fair at sige at man ikke forstaar et ord eller et begreb,
fordi betydningen af dette er mere eller mindre indspist jargon. Som
regel er vi behjaelpelige med svar. Soeg dog efter ordet paa google
foerst, da det som regel er velbeskrevet et eller andet sted.

[...] Der er mere, men det maa andre paafylde. Eventuelt hive ud paa
http://www.bsd-dk.dk.

[1] Dette er sagt 100% for egen regning. Jeg laeser denne liste, men
jeg har ikke nogen administrativ funktion.

[2] Dette er et eksempel. Fejlmedelelsen er opdigtet til formaalet. Det
virker ikke (testet Tue Aug 14 18:39:09 2001):
http://www.google.com/search?q=ipf%20%22rule%20could%20not%20be%20parsed%22

[3] Jeg er datalogistuderende. Tal starter fra 0, og mit tastatur er
amerikansk ;)

--
Jesper