Re[2]: SV: Perl

From: Søren Klintru (none@soren--klintrup.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 15 Aug 2001 - 15:05:56 CEST

Date: Wed, 15 Aug 2001 15:05:56 +0200
From: Søren Klintru <none@soren--klintrup.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: Martin Rehr <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re[2]: SV: Perl

Hej Martin,

Wednesday, August 15, 2001, 2:40:18 PM, skrev du:

MR> Jeg mener også helt klart at der skal være plads til newbie spørgsmål.
MR> Det er svært at være ny i f.eks BSD verdenen, hvis man kun har brugt
MR> windoze før.

Enig, jeg havde dog ikke megen hjælp til *BSD da jeg startede (ikke så
lang tid siden, det var version 2.2.7) - Jeg legede med handbooken, og
satte mig ind i de features som jeg skulle bruge, primært vha. man.

MR> Det er svært at overskue sammenhængen i systemet selvom mand læser nok
MR> så meget dokumentation og nok så mange 'man' sider, da disse oftes
MR> beskæftigere sig med subdele af systemet, hvor man oftes som newbie slet
MR> ikke kan se hvor bygge klodserne passer hen.

Enig, det kan være være svært at overskue flere mansider som skal
holde op mod hinanden og få mening i - der er kun et at sige til det,
øvelse gør mester - ellers prøv google, der er for det meste info om
lige det man prøver derinde (nogle gange fra linux community, men det
generelle er det samme på app. niveau).

MR> Desuden er min egen erfaring at 'man' siderne og anden tilsvarende
MR> dokumentation kan være svære at tyde, hvis man ikke lige er inde på den
MR> rette tankegang.

se do.

MR> Min holdning er helt klart at man skal læse 'man' siderne og
MR> dokumentationen omkring ens problem, før man poster noget på listen, men
MR> hvis det virker helt håbløs efter at have læst disse, syntes jeg det er
MR> ok at poste på listen, selvom problemet for andre måske forkommer trivielt.

Helt sikkert, jeg har personligt intet imod det mange kalder 'dumme'
spørgsmål - og heller ikke imod folk der siger at de ikke fatter
mansiderne, det er ikke fordi de er dumme - men fordi mansiderne er
skrevet til en anden målgruppe imho.

Det som fik mig til at skrive mailen var at Thomas tydeligvis ikke
engang havde prøvet at skrive 'man perl', 'locate perl' eller bare
'perl' - man ka også arbejde selv lidt før man tilkalder extern hjælp
:)

MR> Det har hjulpet meget på min forståelse af 'man' siderne generelt, at
MR> kunne få lov til at stille lidt åbentlyse spørgsmål på listen, idet mand
MR> får en anden indgangsvinkel til problemet, og bagefter kan gå tilbage
MR> til 'man' siderne for at se hvordan de har beskrevt tingene her. På den
MR> måde bliver mand bedre til at tyde 'man' sider og tilsvarende
MR> dokumentation, da mand stille og roligt bliver ledt ind på tankegangen.

Hvis man ikke kan stille åbenlyse spørgsmål indimellem så kommer man
aldrig igang - så kom bare med dem :)

MR> Udover det har man tit en forestilling om at 'noget' skal kunne lade sig
MR> gøre, mand ved vare ikke hvilke værktøjer der skal bruges til det, her
MR> er det meget vigtigt at man kan blive ledt i den rigtige retning, og det
MR> er vel egentligt også listens existensgrundlag.

Helt sikkert, jeg mindes heller ikke at have set 'brok' over sådanne
spørgsmål ?

MR> Så til newbies:
MR> Prøv lige en extra gang inden der postes til listen.

Enig.

MR> Til IKKE newbies:

MR> Se det positive i at nye BSD entuatiaster er kommet til, de er alle
MR> sammen med til at udbrede befolkningens kendskab til BSD'erne.
MR> Desuden bliver de endag selv erfarne BSD'ere der kan give den viden de
MR> har fået videre.

Jeg synes det er meget positivt, FreeBSD er efterhånden ved at vinde
meget territorie rundt omkring, for bare et år siden kendte næsten
ingen til FreeBSD, idag kender mange faktisk til FreeBSD og de fleste
linux brugere jeg har snakket med har faktisk tænkt sig at prøve det
inden for nærmeste fremtid (så vi ka nok forvente en del flere
'newbies herinde') - jeg siger 'bring em on' :)

MR> Hvis den gennerelle holdning bliver at man ikke er velkommen på BSD
MR> listerne som newbie, så vil det afholde mange fra at komme igang, da BSD
MR> og LINUX listerne efter min mening er den afgørende faktor, der gør det
MR> muligt for folk at komme igang med andet end windoze.

Hvis der kommer for meget newbie trafik kunne man oprette en specifik
newbie liste, de spørgsmål jeg har set indtil videre tyder på at der
eksisterer en hvis form for intelligens blandt denne befolkningsgruppe
og de virker faktisk som om de er klar over at de er newbies på et
system - hvilket jeg ser som en meget positiv ting :)

MR> Min oplevelse med BSD listen har indtil videre været rigtig positiv, jeg
MR> har fået gode og saglige svar på det jeg har spurgt om, jeg håber at det
MR> bliver ved med at være sådan i fremtiden.

Enig, der sidder nogle dygtige folk på listen som er villige og
kompetente til at svare på alt fra 'newbie' spørgsmål til meget
langhårede spørgsmål, dette synes jeg er en stor fordel ved bsd-dk.

--
Med Venlig Hilsen,
 Søren Klintrup                          mailto:soren@klintrup.dk