Re: SV: Perl

From: Martin Rehr (none@mr--incorp.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 15 Aug 2001 - 14:40:18 CEST

Date: Wed, 15 Aug 2001 14:40:18 +0200
From: Martin Rehr <none@mr--incorp.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: SV: Perl

Søren Klintrup wrote:

>Hej Sven,

>Enig, det kunne måske være en god idé at ændre den tekst lidt, evt.
>med et par generelle hints til hvordan man selv kan finde
>informationen (google.com, freebsd.org, mansider osv.), det kan evt.
>stå på websiden og i velkomstmailen.
>
>Hvad synes i andre ?
>
>Jeg har personligt ikke noget imod at folk stiller spørgsmål hvor
>svaret er åbenlyst de første par gange de skriver til listen - vi har
>alle været nye i et system engang, og der er masser af ting og få styr
>på før man selv kan finde helt rundt i det - og helst det hele på en
> [...]
Jeg mener også helt klart at der skal være plads til newbie spørgsmål.
Det er svært at være ny i f.eks BSD verdenen, hvis man kun har brugt
windoze før.

Det er svært at overskue sammenhængen i systemet selvom mand læser nok
så meget dokumentation og nok så mange 'man' sider, da disse oftes
beskæftigere sig med subdele af systemet, hvor man oftes som newbie slet
ikke kan se hvor bygge klodserne passer hen.

Desuden er min egen erfaring at 'man' siderne og anden tilsvarende
dokumentation kan være svære at tyde, hvis man ikke lige er inde på den
rette tankegang.

Min holdning er helt klart at man skal læse 'man' siderne og
dokumentationen omkring ens problem, før man poster noget på listen, men
hvis det virker helt håbløs efter at have læst disse, syntes jeg det er
ok at poste på listen, selvom problemet for andre måske forkommer trivielt.

Det har hjulpet meget på min forståelse af 'man' siderne generelt, at
kunne få lov til at stille lidt åbentlyse spørgsmål på listen, idet mand
får en anden indgangsvinkel til problemet, og bagefter kan gå tilbage
til 'man' siderne for at se hvordan de har beskrevt tingene her. På den
måde bliver mand bedre til at tyde 'man' sider og tilsvarende
dokumentation, da mand stille og roligt bliver ledt ind på tankegangen.

Udover det har man tit en forestilling om at 'noget' skal kunne lade sig
gøre, mand ved vare ikke hvilke værktøjer der skal bruges til det, her
er det meget vigtigt at man kan blive ledt i den rigtige retning, og det
er vel egentligt også listens existensgrundlag.

Til slut vil jeg lige minde, både newbies og IKKE newbies, om at newbies
oftes er ivrige for at få lært systemet, og derfor måske er lidt hurtige
til at poste åbentlyse problemer, fordi de sidder fast og ikke kan komme
videre.
Mand er som newbie ved at gå amok over ikke at kunne komme videre, da
man endelig har fundet dette fede system hvor alt kan lade sig gøre,
hvis ellers bare mand ved hvordan. I dette system ved mand at
begrænsningen er en selv og ikke operativsystemet, derfor vil man gerne
videre i en fart.

Så til newbies:
Prøv lige en extra gang inden der postes til listen.

Til IKKE newbies:

Se det positive i at nye BSD entuatiaster er kommet til, de er alle
sammen med til at udbrede befolkningens kendskab til BSD'erne.
Desuden bliver de endag selv erfarne BSD'ere der kan give den viden de
har fået videre.
Hvis den gennerelle holdning bliver at man ikke er velkommen på BSD
listerne som newbie, så vil det afholde mange fra at komme igang, da BSD
og LINUX listerne efter min mening er den afgørende faktor, der gør det
muligt for folk at komme igang med andet end windoze.

Min oplevelse med BSD listen har indtil videre været rigtig positiv, jeg
har fået gode og saglige svar på det jeg har spurgt om, jeg håber at det
bliver ved med at være sådan i fremtiden.

- Martin