Re: Konfiguration af X og mus

From: Morten Liebach (none@m--mongers.org.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 26 Sep 2004 - 17:00:28 CEST

Date: Sun, 26 Sep 2004 17:00:28 +0200
From: Morten Liebach <none@m--mongers.org.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-novice@bsd-dk.dk
Subject: Re: Konfiguration af X og mus

On 2004-09-26 16:25:22 +0200, Søren Kristian Jensen wrote:
> [...]
> derfor X ned, går ind i sysinstall og konfigurer min mus. Type = 1(auto)
> PS2 og Port= 1(PS/2), da det er en Logitech Cordless MouseMan Wheel, der
> bruger PS2 porten. Musen fungere også når jeg trykker Enable, Test and run.
>
> Jeg vælger nu at lukke sysinstalle ned og starte X op igen ved XFree86
> -xf86config /root/XF86Config.net Men den fryser.
>
> Jeg gik ud fra at det var pga. jeg havde aktiveret musen, genstarter
> systemet. Starter denne gang med at aktiver musen i sysinstall og laver en
> ny config a X. Men når jeg køre den nye XF86Config.new fryser maskinen igen.

Musen skulle gerne kunne bruges i konsollen efter reboot.

Check at du har noget lignende flg. i /etc/rc.conf:

moused_enable="YES"
moused_port="/dev/psm0"
moused_type="auto"

Jeg har ofte været ude for at når man sætter moused_type til andet end
'auto' så går der ged i det.

> Jeg har ved forsøg frem og tilbage opdaget at jeg kan gå ind og vælge
> Disable til musen, konfigurer X, starte X op. Mens X køre gå ind i
> sysinstall fra en anden tty og Enable musen, derefter gå tilbage til X og
> musen fungere så i X.
>
> Jeg syntes ikke rigtig at det er en stabil måde at køre det på, og håber
> derfor meget at der er en som sidder med et guldkorn jeg kan bruge.

Fra min X config fil:

Section "InputDevice"
    Identifier "Mouse0"
    Driver "mouse"
    Option "Protocol" "Auto"
    Option "Device" "/dev/sysmouse"
    Option "Buttons" "5"
    Option "ZAxisMapping" "4 5"
EndSection

De sidste to linier er for at få scroll-wheel til at virke, de er ikke
nødvendige for andet.

Igen, 'Auto' er det der virker bedst i X konfigurationen efter min
erfaring.

            Morten

--
http://m.mongers.org/ -- http://gallery.zentience.org/