Re: Hjælp til installation af OpenBSD 3.6-release

From: Henrik Kramshøj <none_at_hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
Date: Sat, 30 Oct 2004 00:08:35 +0200
To: bsd-novice_at_bsd-dk.dk

On 29/10-2004, at 23.52, Anders Søndergaard wrote:

> Kære bsd-dk.
>
> Jeg har nu valgt at jeg vil have OpenBSD installeret på min "server".
>
> Jeg har kigget installationsvejledningen igennem, og der er lige en
> ting
> jeg undrer mig over.
>
> På http://www.openbsd.org/faq/faq14.html#LargeDrive
> står der at ens root partition ikke må være større end 504 MB.
>

> Gælder det kun for ældre systemer, eller kan OpenBSD bare ikke
> håndtere en boot partition på mere end 504 MB?
>
> Mit system kan ellers sagtens boote Linux Slackware med en 10 GB root
> [...]
Der er allerede kommet et andet svar, men jeg vil lige kommentere lidt

Jeg har ofte "systempartition" på 10GB i starten af disken og det har
ikke
givet problemer på følgende "bundkort"
Dell CPi 366MHz laptop
VIA M10000 og VIA CL10000 bundkort
Asus K8V - moderne bundkort

Jeg har også en Gentoo/OpenBSD/FreeBSD maskine som er spredt over
en 80GB disk (tror jeg nok disken er :-)

Sagt på en anden måde - boot kræver at der kan læses en kerne og denne
kan startes. Hvis du kan installere og den booter er det fint :-)
(og 10GB er efter min mening passende til en enkeltbruger maskine med
lidt kernebyg og den slags)

Hvis Linux kunne kan OpenBSD nok også, ellers må du installere både
Linux og GRUB - der så kan boote OpenBSD kernen ;-)

Hygge

Henrik
PS I ekstreme tilfælde ville en ny installation boote fint, men en
senere installeret
kerne som fysisk lægges andre steder på disken "for højt" ville ikke
kunne
- men IDE diske lyver aligevel altid idag og LBA Large Block Addressing
er typisk det som anvendes.

--
Henrik Lund Kramshøj, cand.scient, CISSP
e-mail: hlk_at_security6.net, tlf: 2026 6000