Re: Hjl p til installation af OpenBSD 3.6-release

From: Morten Liebach (none@m--mongers.org.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 30 Oct 2004 - 18:55:10 CEST

Date: Sat, 30 Oct 2004 18:55:10 +0200
From: Morten Liebach <none@m--mongers.org.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-novice@bsd-dk.dk
Subject: Re: Hjl p til installation af OpenBSD 3.6-release

On 2004-10-30 16:58:19 +0200, Anders Aspegren Søndergaard wrote:
> Jeg fik installeret OpenBSD i går. Det gik let og smertefrit.

Ja, det er den bedste installer der er. :-)

> Men i dag er jeg så ved at installere alle de pakker der er i
> /pub/OpenBSD/3.6/packages/i386/
> og her er jeg stødt på et problem.
>
> Jeg har hentet alle pakker (2.1 GB) og
> de ligger nu på computeren.
>
> Jeg skriver pkg_add *.tgz og det går meget fint i et par sekunder,
> så kommer den med noget som f.eks:
>
> Adding fluxbox-0.9.9.tgz
> package fluxbox-0.9.9.tgz conflicts with installed package blackbox-0.65.0
> og så stopper det hele.

Det er klart, der er en konflik mellem blackbox og fluxbox, du kan kun
have en af dem installeret ad gangen. Det giver heller ikke meget
mening at have begge installeret, de er ret ens.

> Jeg har også været udsat for at nogle depencies slet ikke var med i
> pakketræet, så jeg ikke kunne installere enkelte pakker.

Det er ikke alle pakker der har en licens der tillader at distribuere
pakker, så de kan kun compiles fra ports træet.

> Den har også tit kommet med
> Adding <pakke>
> package <pakke> conflicts with installed package <samme pakke>-no_x11

Igen, der er en konflikt, netop som beskeden siger.

> Hvad er det jeg gør forkert? Jeg synes ikke at kunne finde nogle
> punkter i manualen der beskriver hvordan man installerer pakketræet.

Det du gør forkert er at du ikke forstår hvordan det hele virker.

> p.s
> Nogle vil måske synes det er dumt at installere alle pakkerne, men jeg

Med god grund.

> kan nu godt lide at have en masse programmer installeret i forvejen,
> også selvom det fylder et par gigabyte, for så skal jeg ikke til at installere
> programmer hver gang jeg skal til at bruge et program jeg ikke har brugt før.

Og du sidder lige og spilder ufatteligt meget tid med det nu. Det er
fint at du har downloadet alle pakker, hvis du så har brug for en af dem
så installerer du den bare, det tager meget lidt tid på den måde.

Og så er der nogen programmer der kun kan installeres fra ports pga.
licensen eller andet.

Med venlig hilsen
                                 Morten

--