Re: Nybegynders valg

From: Morten Liebach (none@m--mongers.org.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 03 Oct 2004 - 13:29:46 CEST

Date: Sun, 3 Oct 2004 13:28:46 +0159
From: Morten Liebach <none@m--mongers.org.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-novice@bsd-dk.dk
Subject: Re: Nybegynders valg

On 2004-10-03 12:34:56 +0200, Anders Søndergaard wrote:
> Kære bsd-dk.
>
> Jeg har nu brugt Linux Slackware i halvandet år, og jeg har hørt mere
> og mere godt om BSD systemer. Derfor har jeg valgt at jeg vil prøve
> det.
> Jeg har søgt lidt rundt omkring på nettet, det var ikke så nemt at
> finde noget,
> men jeg fandt frem til at jeg enten skal have OpenBSD eller FreeBSD.

Fremragende valg i begge tilfælde.

Jeg synes nu det er nemt at finde noget om BSD, forslag:

    http://www.dk.freebsd.org/handbook/ -- supergod dokumentation
    http://openbsd.mongers.org/faq/ -- OpenBSDs handbook ækvivalent
    http://www.google.com/bsd -- rart supplement til std. search

Tip: Jeg gik fra Debian til OpenBSD 2.6 for over 4 år siden, og det var
ret smertefrit da jeg havde pløjet alle relevante dele af FAQ'en igennem
inden. Specielt sektion 4 om installation er vigtig at læse og forstå.
Hvis ikke du læser FAQ'en så får du nok problemer. Sektion 9 vil også
være god for dig.

FreeBSD er nok lidt nemmere at gå til hvad installation angår, daglig
brug er næsten ens.

> Der står meget om at OpenBSD er det mest sikre system, og at FreeBSD så
> er det mest stabile. Begge to er jo noget jeg er vild med. :-)
>
> Er der nogle der vil opridse hvor sikkert FreeBSD er i forehold til OpenBSD,
> og andre systemer end *BSD og også hvor stabilt OpenBSD er i forehold til
> FreeBSD, og også i forehold til andre ikke *bsd systemer?

OpenBSD har gjort et enormt og godt arbejde med at inkorporere Propolice
og W^X og andre lækre ting der gør livet surt for skript-kiddiots.
Se f. eks. http://openbsd.mongers.org/papers/auug04/index.html for et
slideshow der fortæller lidt om det.

Men ... sikkerhed er 100 gange mere afhængigt af en kompetent admin der
har styr på sagerne end alverdens beskyttelse mod bufferoverflow og
andre features.

Og så at man lader være at køre sårbar software, patcher hurtigt efter
at patches er tilgængelige etc. etc. ...

> Hvis OpenBSD heller ikke går ned mere end 1-3 gange om året
> så vil jeg næsten allerede vælge den. Men 0 gange om året, med et ok
> sikkerhedsniveau, så er det FreeBSD jeg vælger :-)

Jeg har kørt OpenBSD-current som workstation i nogen år, og jeg kan
svagt mindes den har crashet for mig en gang, men det er så sjældent det
sker at jeg ikke kan sige hvornår det var.

Jeg kan ikke huske min server der kører OpenBSD-stable nogensinde er
crashet uden det har været at hardwareproblem (dårlige IDE kabler, RAM
og død disk har jeg været igennem).

Jeg har indimellem, bla. nu, kørt FreeBSD 5.x som workstation, samme
stabilitet gælder her.

Der er sikkert forskelle i stabiliteten mellem FreeBSD og OpenBSD, men
til mit brug har jeg aldrig kunnet få den forskel frem.

> Med venlig hilsen
> Anders Søndergaard

Det er meget generende at du har samme navn som et af vores
bestyrelsesmedlemmer, kan du ikke ændre det? ;-)

> --
> Nogen der vil have gmail? jeg har 5 invitationer at dele ud af.

De er ikke til at slippe af med, jeg havde 6, delte 4 ud og senere samme
dag havde jeg 6 invites igen... Jeg forstår ikke deres system.

Med venlig hilsen
                                 Morten

--
http://m.mongers.org/