Re: Valg af Shells

From: Henrik Lund Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 15 Jun 2004 - 18:17:29 CEST

From: Henrik Lund Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: Valg af Shells
Date: Tue, 15 Jun 2004 18:17:29 +0200
To: bsd-novice@bsd-dk.dk

On 15/6-2004, at 17.50, Avalanic wrote:

> Efter at have brugt standard shellén i OpenBSD i nogle måneder, var jeg
> blevet godt træt af at man ikke har eks. en history og kan gå baglæns
> mv.
>
> Så fluks fandt jeg ud af hvordan jeg fik smidt en tcsh ind og vupti så
> kører det bare...
>
> MEN !
>
> Er der nogle sikkerhedsmæssige ulemper ved at skifte shell? Indtil nu
> har luret ud at de forskellige shells har forskellige måder at lave
> shell´scripts på. Men er det den eneste forskel? Da sikkerhed er alfa
> [...]
Hvis du LOVER ikke at top-poste mere vil jeg godt hjælpe ...

det anbefales ikke at skifte shell for root - da du derved kan stå i
en situation hvor du ikke kan logge ind fordi du peger på en shell
der ikke er statisk linket osv.
fluffy# echo $SHELL
/bin/csh
fluffy# ldd /bin/csh
/bin/csh:
ldd: /bin/csh: not a dynamic executable

Den standard shell som root har er altså statisk linket, og kræver
derfor ikke ret meget i en nødsituation.

Det er ligeledes nemt at skifte til sin root bruger med sin
eksisterende shell med eksempelvis sudo kommandoen:
hlk@fluffy:/home/hlk$ sudo ksh -l
root@fluffy:/home/hlk# echo $SHELL
/bin/ksh
root@fluffy:/home/hlk#

Til dine egne script er det dig der bestemmer, men du bør nok
bruge konventionen med #! i starten af dit script.

Således kan du angive
#! /bin/sh
echo "dette program er et bourne shell script"

eller
#! /usr/bin/perl
print "Jeg er et Perl script\n";

osv.

Mvh

Henrik

PS check lige 'man sudo' et dejligt program

--
Henrik Lund Kramshøj, cand.scient, CISSP
e-mail: hlk@security6.net, tlf: 2026 6000