Re: BSD på gammel Thinkpad

From: Anders Soendergaard (none@anders.soendergaard--nokia.com.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 14 May 2003 - 11:29:27 CEST

Subject: Re: BSD på gammel Thinkpad
From: Anders Soendergaard <none@anders.soendergaard--nokia.com.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-novice@bsd-dk.dk
Date: 14 May 2003 11:29:27 +0200

On Wed, 2003-05-14 at 10:51, ext Torben Sørensen wrote:
> Hej igen
>
> Det er længe siden jeg har leget med LaTeX. Jeg er med på hvordan man
> (nogenlunde) skriver et LaTeX dokument, men hvordan parser man det
> (eller hvad man nu gør) og printer det til en "normal" printer?
Intstaller fx. teTeX pakken. Den indeholder en masse rare LaTeX tools.

Parsningen foregår med latex kommandoen. Fx:

latex mitdokument.tex
(eller pdflatex mitdokument.tex hvis du vil producere et .pdf dok.)

Dette producerer så (hvis der ikke var fejl i dokumentet)
en .dvi fil. Se hvordan den ser ud med:

xdvi mitdokument.dvi

Oversæt til PostScript med:

dvips -o mitdokument.ps mitdokument.dvi

Udskriv på PS printer med:

lp -d minprinter mitdokument.ps

(Brug Ghostscript hvis du ikke har en PostScript printer)

En god lille guide at have liggende når man starter på LaTeX er:
http://people.ee.ethz.ch/~oetiker/lshort/lshort.pdf

Og så naturligvis biblerne:
"The LaTeX Companion":
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0201541998/qid=1052904221/sr=1-1/ref=sr_1_0_1/026-9520244-5201228
og "LATEX: a Document Preparation System":
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0201529831/qid=1052904323/sr=2-2/ref=sr_2_1_2/026-9520244-5201228

Og husk: intet andet system i universet laver pænere dokumenter
end LaTeX!!! Og så er det sundt! Og man bliver rig og smuk af
at bruge det!

Mvh,

--
/Anders