Re: your mail

From: Morten Liebach (none@m--mongers.org.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 14 Apr 2003 - 22:25:11 CEST

From: "Morten Liebach" <none@m--mongers.org.lh.bsd-dk.dk>
Date: Mon, 14 Apr 2003 22:25:11 +0200
To: bsd-novice@bsd-dk.dk
Subject: Re: your mail

On 2003-04-14 20:03:20 +0200, Brian J. Dyrehauge wrote:
> Jeg har installeret OpenBSD 3.1 for et stykke tid siden, og der er kommet
> en verison 3.2 nu, og snart kommer version 3.3.

Version 3.3 udkommer 1. Maj, den er værd at vente lidt på.

> Jeg har naturligvis lavet noget konfigurationsændring på maskinen, som jeg
> meget gerne vil beholde.

Da en upgrade ikke overskriver nogen filer i /etc er det ikke noget
problem, bare endelig husk at hente etc32.tgz/etc33.tgz og pak den ud f.
eks. i /var/tmp og brug diff(1) til at finde forskellene, og ret så
manuelt. Det er den bedste måde, det kan være lidt besværligt, men f.
eks. /etc/rc og /etc/rc.conf kan du bare kopiere [du har lavet lokale
ændringer i /etc/rc.conf.local, ikke? :-) Ellers har du nu lært
hvorfor].

Det er muligt du kan installerer mergemaster fra ports og bruge den, jeg
har ikke prøvet med andet end upgrades fra source, så jeg ved ikke helt
om det vil virke med binær upgrade.

> Er der nogle der kan fortælle mig om det er muligt at opgradere fra version
> 3.1 til 3.2 og senere til 3.3 uden at skulle købe CD'erne, dvs. f.eks. ved
> at køre installation fra Internettet?
> Eller skal jeg købe CD'erne for at kunne opgradere?

Der er ikke nogen teknisk grund til at købe CD'en. Men pengene går til
et godt formål.

> Kan jeg så nøjes med at købe version 3.3 eller SKAL jeg købe 3.2 for at
> kunne opgradere videre til 3.3?

Jeg vil tro det er muligt at opgradere fra 3.1 til 3.3 i et hug.

Se http://www.openbsd.org/32.html og http://www.openbsd.org/33.html for
nyheder i henholdsvis 3.2 og 3.3 releases.

> Hvordan opgraderer jeg, når jeg har hvad der skal bruges?

Prompten når installationsprogrammet starter:

    (S)hell, (I)nstall and (U)pgrade:

Det er vist ret selvforklarende. Som sagt så overskriver et upgrade
ingen config filer.

I stedet for at boote fra en floppy eller CD kan du bruge bsd.rd, se
http://www.openbsd.org/faq/faq4.html#bsd.rd

bsd.rd er et stort hit efter min mening. :-)

Fra 3.3 er der en cd33.iso fil der indeholder nogenlunde det samme som
bsd.rd og kan brændes på CD.

En helt tredje måde er den der er beskrevet på
http://mongers.org/openbsd/upgrade , det er ikke officielt muligt,
men virker fint skulle jeg hilse og sige.

Med venlig hilsen
                                 Morten

--
         Morten Liebach <none@m--mongers.org.lh.bsd-dk.dk> - http://m.mongers.org/