Re: PCI interne modems...

From: Henrik Lund Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 21 Dec 2002 - 14:16:58 CET

Date: Sat, 21 Dec 2002 14:16:58 +0100
Subject: Re: PCI interne modems...
From: Henrik Lund Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-novice@bsd-dk.dk

On lørdag, dec 21, 2002, at 11:14 Europe/Copenhagen, Phil Regnauld
wrote:

> Kommer an på -- er der tale om en Winmodem ?
jeps lyder sådan

> Ligner en winmodem (software modem).
Jeg har et Conexant PCI winmodem magen til

Det stinker!
Det stinker selv under Windows 98 - hvor det dog virker

Det stinker at marketingfolk skriver reklamer således at almindelige
mennesker tror det er en fordel at CPU'er skal lave det hele

Sådan er det med modems idag, og sådan er det med printere

I tidligere tider, en printer fik noget kode, lavede siden og printede
på pair
- med et minimum af arbejde fra CPU, og systemet bekymrede sig ikke om
opløsningen var 300 eller 1200
(eksempelvis PostScript, "tegn en streg" - printeren havde så nok
intelligens
indbygget til at tegne stregen så resultatet belv bedst)

Idag kan man så få udstyr der næsten intet kan selv, hvor det hele
ligger i software driveren -> mindre elektronik, billigere udstyr
Min printer Minolta PagePro 6 findes i en 6e udgave, hvor alt ligger
i driveren - den er ca. 600,- biligere - men virker så IKKE under andet
end Windows et eller andet

Når man køber udstyr og bruger UNIX skal man være en smule påpasselig
således at man får noget der passer sammen
mht. modems skal det være ÆGTE modems, ikke winmodems
og med printere bør man efter min mening gå efter PostScript, PCL, osv.

Jeg plejer selv at checke med hardware listerne inden jeg køber
- eksempelvis http://www.openbsd.org/i386.html

mvh

--
Henrik Lund Kramshøj