Re: Hva skal jeg installere ?

From: Henrik Lund Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 21 Dec 2002 - 14:26:11 CET

Date: Sat, 21 Dec 2002 14:26:11 +0100
Subject: Re: Hva skal jeg installere ?
From: Henrik Lund Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-novice@bsd-dk.dk

On lørdag, dec 21, 2002, at 12:57 Europe/Copenhagen, Simon Lock wrote:

> Hej og glædelig jul til jer alle..
>
> Jeg har lige købt en Dell P4 laptop.. Med XP Pro.. Men jeg vil gerne
> prøve noget andet end
> Microsoft produkter.. Jeg har overvejet FreeBSD men kender slet ikke
> noget til det... Skal man det, eller skal
> Man bare gå i gang.. ?

Først og fremmest skal du nok lave plads til det ...
Windows XP skal så ligge på en partition og UNIX på en anden.
- der findes Linux distributioner hvor du kan bruge en del af Windows
disken, hvis du bare vil prøve lidt UNIX.

Det kan som regel opnås med partition magic, der kan flytte og ændre
størrelse på partitioner. Eller hvis du selv har installeret Windows XP
fra original Microsoft CD - de fleste genetableringscd'er forventer at
HELE harddisken skal bruges, og overskriver derfor partitionstabellen.

NB: Jeg havde et problem med en Windows XP som gik i baglås,
måske fordi jeg havde ændret partitionsstørrelsen med PQMagic.

Dvs del din harddisk ved at reinstallere, eller PQmagic formindske din
eksisterende Windows partition.

> Maskinen skal bruges til mail, internet, webdesign, lidt
> grafikbehandling, og så noget office tekstbehandling..
> Icq og noget irc..
i så fald ville jeg nok anbefale at du kigger på en af KDE og GNOME
www.kde.org og www.gnome.org - sw findes vist med på cd'erne for
både Linux, FreeBSD osv.
men der er gode screenshots hos dem

> Hjælp, hva skal jeg bruge og er det bare lige til oder ???
Jeg er ikke så kendt med FreeBSD, men et ISO image hvis du
har adgang til god download hastighed, eller en bootdiskette
hvor du kan installere over nettet.

med OpenBSD ville du først hente en bootdiskette og installere
over nettet - ISO'er skal købes eller laves selv.

Selve installationen plejer at være nogenlunde ligetil - og godt
beskrevet.

mvh

--
Henrik Lund Kramshøj