FreeBSD aflusning

From: Erik Cederstrand <none_at_erik--cederstrand.dk.lh.bsd-dk.dk>
Date: Thu, 4 Oct 2012 10:12:02 +0200
To: bsd-dk_at_bsd-dk.dk

Hej folkens,

Er der nogen her, der har lyst til at være med til at kigge på de her Clang Static Analyzer rapporter for FreeBSD?: http://scan.freebsd.your.org/freebsd-head/

Jeg er gået i gang når jeg har lidt tid til overs, men jeg kunne godt bruge noget sparring. Typisk tager jeg en tilfældig rapport og finder ud af, om det er en false positive hos Clang eller en faktisk fejl hos FreeBSD. Med lidt held kan jeg sende en bug report af sted til enten FreeBSD eller Clang.

Jeg tager det som en lejlighed til at bidrage lidt til FreeBSD og lære noget nyt hver dag. Her er et eksempel: http://scan.freebsd.your.org/freebsd-head/usr.sbin.mtree/2012-09-30-amd64/report-KuXNHJ.html#EndPath

I linje 178 tror jeg, at 'val = strtok(NULL, " \t\n"' kun bliver kørt hvis "value" er sand. Derfor får "val" ikke altid en værdi og kan faktisk forblive en null pointer.

Mht en rettelse, så kunne man bytte om på de to statements, så 'val' altid får en værdi. Desuden tror jeg, at parenteserne er sat forkert. "(a && B) == NULL" giver ikke mening i mit hoved:

178 if (((val = strtok(NULL, " \t\n")) == NULL) && value)

Hvad mener I? Jeg kunne poste en opgave til listen hver dag, og så kan vi forsøge at finde løsningen sammen.

Mvh Erik