FreeBSD, OpenBSD, NetBSD - Hvorfor

From: Niels Wahlgreen <none_at_niels--wahlgreen.dk.lh.bsd-dk.dk>
Date: Mon, 26 Sep 2011 05:40:49 -0700
To: "bsd-dk_at_bsd-dk.dk" <none_at_bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>

Hej BSD folk,

Efter en samtale med en meget dedikeret Linux fan i dag, er jeg kommet til at filosofere lidt.

Jeg bliver jævnligt spurgt om hvilke systemer jeg bruger og hvorfor lige dem.

I forhold til Linux/unix/BSD bruger jeg FreeBSD, primært fordi det er det jeg kender bedst. Jeg blev kastet ud i at bruge det da jeg overtog nogle servere i 2002 som kørte FreeBSD og er vendt tilbage til det igen, hver gang jeg har rodet mig ud i forskellige Linux varianter. Jeg er endnu aldrig stået i en situation hvor jeg har valgt FreeBSD og bagefter har tænkt at jeg burde have valgt noget andet.

Men hvad med jer andre? Hvilke tekniske og praktiske årsager ligger til grund for jeres valg af BSD varianter frem for fx Linux? Hastighed? Sikkerhed? Ports? Stabilitet? Andet?

Med venlig hilsen / Best regards,

Niels Wahlgreen
IT-Consultant, Cand.merc.(dat.)

M: +45 26 34 60 80